۱۰ فیلم سیاسی شاخص در تاریخ سینمای ایران

▪ گوزن‌ها: بلوغ سبک بصری و روایی فیلمساز به همراه جسارت و صراحت در انتخاب برش از اجتماع به عنوان پس‌زمینه وقوع داستان، گوزن‌ها را به یکی از نقاط اوج تاریخ سینمای ایران تبدیل …

▪ گوزن‌ها: بلوغ سبک بصری و روایی فیلمساز به همراه جسارت و صراحت در انتخاب برش از اجتماع به عنوان پس‌زمینه وقوع داستان، گوزن‌ها را به یکی از نقاط اوج تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده و بدون‌شک همین صراحت در انتخاب آدم‌های داستان موجب اقبال تماشاگران و واکنش دستگاه امنیتی وقت علیه سازندگان فیلم شد.
▪ اسرار گنج دره جنی: کاریکاتورسازی جسورانه از هیأت حاکمه وقت و حتی شخص اول مملکت در فیلمی کمدی و ریشخند نگاه ذوق‌زده آنان به مدرنیسم وارداتی به یکی از صریح‌ترین آثار سیاسی سینمای ایران بدل شد.
▪ خونبارش: تجربه‌ای نوگرایانه در روایت و فرم که می‌کوشید بازسازی دقیق حادثه‌ای واقعی در حاشیه تراژدی ۱۷ شهریور ۵۷ باشد.
▪ پرونده یک قتل: بازگشایی پرونده احزاب دیرپای سیاسی (در اینجا حزب توده) و واکاوی اعمال و خیانت‌های صورت گرفته هرچند دیرهنگام اما با ساختاری محکم در تلفیق وقایع تاریخی با درام خانوادگی در متن فضایی خارج از پایتخت (در شهر اصفهان) «پرونده یک قتل» را بدل به توفیقی مثال زدنی در سینمای سیاسی کرد.
▪ دادستان: بازسازی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی کشور (اعلام جرم علیه کمپانی امریکایی و دستگیری رؤسای ارشد آن در بحبوحه وقایع انقلاب) اهمیتش را بیشتر از محتوا می‌گیرد تا از ساختار ولی به لحاظ ثبت سینمایی یک واقعه تاریخی است.
▪ ای ایران: تلاش برای تبیین وفشرده سازی روایت پیروزی انقلاب ملت ایران بر نظام فرتوت و فاسد شاهنشاهی طی یک کمدی چندلایه و پرجزئیات، اگرچه به دلیل حساسیت‌ها و نگرانی سازندگان از سوءتعبیرها چندان کمدی از آب درنیامد.
▪ روز شیطان: تلفیق پی رنگ جاسوسی – جنایی با درون‌مایه کمتر گفته شده‌ای مثل عملیات برون مرزی وزارت اطلاعات علیه شاخه نظامی اپوزیسیون برانداز خارج از کشور، درامی جذاب و پیشگویانه را پدید آورد که در زمان خود چندان قدر ندید.
▪ آژانس شیشه‌ای: صراحت در بیان تغییر شرایط و گرایشات آدم‌هایی که تا چندی پیش در جبهه‌ای واحد و با نگاه سیاسی واحد علیه دشمنی معین می‌جنگیدند، آژانس شیشه‌ای را بدل به پرمخاطب‌ترین فیلم سیاسی تاریخ سینمای ایران کرد.
▪ اعتراض: تلاشی برای ثبت حال و هوا و وقایع جاری در بطن اجتماع و نگرش لایه‌های مختلف جامعه به سیاست‌های روز و نمایش تأثیر این سیاست‌ها و تبعات آنها بر زندگی روزمره مردمی که می‌کوشند از حد ناظر صرف فراتر بروند.
▪ آقای رئیس‌جمهور: نمونه‌ای کم‌نظیر از طرح صریح‌ترین انتقادات همه‌جانبه و مستقیم از دولت وقت در یک فیلم ایرانی (درحد شبیه‌سازی رئیس دولت و کارگزاران حکومتی) که در همان زمان هم به نمایش درآمد. ولی به عنوان تجربه‌ای یکه در تنه‌زدن به معنای واقعی فیلم سیاسی در ایران قابل ذکر است.