راه های مقابله با آلودگی هوا

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه می کند در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، از ماسک مناسب استفاده کنید. این ماسک باید از جنس فیبر باشد، نه ماسک پارچه …

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه می کند در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، از ماسک مناسب استفاده کنید. این ماسک باید از جنس فیبر باشد، نه ماسک پارچه ای و نه ماسک دندانپزشکی و بعداز هر بار مصرف باید تعویض شود.
▪ هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، فضای داخل خانه هم به اندازه هوای بیرون خانه دچار آلودگی می شود که برای جلوگیری از این کار بهتر است، هر روز میزان حرارت وسیله گرمازا را در کمترین حد خود قرار داده تا هوای خانه عوض شود.
▪ در آلودگی هوا، کودکان بیشتر از افراد دیگر آسیب می بینند و باید امکانات لازم را برای حفظ سلامتی آنها مهیا کرد.
▪ تغذیه مناسب برای کاهش مضرات آلودگی هوا، مهم است به همین منظور مصرف شیر و ماست کم چرب، میوه ها و سبزیجات تازه برای دفع مسمومیت از بدن به ویژه مسمومیت ناشی از سرب بسیار مفید است.
▪ در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، از خوردن فست فودها (غذاهای آماده) و موادغذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس و انواع کنسرو خودداری کنید. ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی سطح پوست می نشینند. بنابراین هنگام شستشوی دست و صورت از آب خالی استفاده نکنید، زیرا این ذرات در صورت آمیخته شدن با آب، ماده اسیدی ضعیفی را ایجاد می کند که به مرور باعث پیری زودرس پوست می شود.