دو چشمی‌ها

شاید در نگاه اول ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار رصد آسمان دوربین‌های دوچشمی که گاه به دوربین‌های شکاری نیز معروفند، به نظر آیند. سادگی کار با این دوربین‌ها و میدان دید وسیع‌تر …

شاید در نگاه اول ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار رصد آسمان دوربین‌های دوچشمی که گاه به دوربین‌های شکاری نیز معروفند، به نظر آیند. سادگی کار با این دوربین‌ها و میدان دید وسیع‌تر آن‌ها نسبت به بیشتر تلسکوپ‌ها، از دیگر عوامل جلب نظر مشتاقان رصد آسمان است. اما ببینیم انواع مناسب این ابزار برای کارهای رصدی کدام است؟ در ابتدا باید توجه داشت دوربین‌های دوچشمی ارزان ‌قیمت (زیر ۲۰ هزار تومان) که شرکت سازنده آن‌ها اصلا مشخص نیست، به هیچ عنوان برای این منظور مناسب نیستند. هنگام خرید انواع دیگر باید دقت شود که این دوربین‌ها دارای عیب رنگی نباشند، یعنی هنگامی که با آن‌ها به لبه یک جسم روشن نگاه می‌کنید نواحی اطراف به رنگهای قرمز و آبی تجزیه نشوند.
رنگ پوشش شیئی دوربین‌ها چندان اهمیتی ندارد. این رنگ ناشی از پوشش ضد بازتاب قرار داده شده روی عدسی شیئی برای افزایش وضوح تصویر است. دوربین‌های دوچشمی معمولا با دو عدد به صورت X در Y معرفی می‌شوند. X بزرگنمایی دوربین و Y قطر دهانه دوربین برحسب میلیمتر است. هرچه Y بزرگتر باشد روشنایی و وضوح تصویر بیشتر خواهد بود و به تبع آن قیمت دوربین هم افزایش می‌یابد. برای فعالیتهای رصدی حداقل بزرگنمایی حدود ۷ برابر و حداقل قطر دهانهٔ حدود ۴۰ میلیمتر مناسب است. دوربین‌های دوچشمی ۱۵ در ۷۰ در حال حاضر از جمله مناسب‌ترین دوربین‌های دو چشمی با توجه به قیمت (حدود ۱۵۰ هزار تومان)، کیفیت و راحتی حمل و نقل برای کاربردهای رصدی هستند.
با استفاده از این دوربین‌ها می‌توان تعداد قابل قبولی از اجرام غیرستاره‌ای نظیر سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشانها و نیز اقمار مشتری و حلقه‌های زحل را تشخیص داد. همچنین این دوربین‌ها برای رؤیت هلال هم ابزار بسیار مناسبی هستند. نکته بسیار مهم در هنگام کار با دوربین‌های دوچشمی آن است که باید مراقب بود به دوربین ضربه محکم وارد نیاید در غیر اینصورت دوربین دچار دوبینی می‌شود و کیفیت تصویر به شدت افت خواهد کرد. همچنین برای علاقه‌مندانی که مایل به رصد جدی‌تر اجرام سماوی هستند، استفاده از تلسکوپ به جای دوربین دوچشمی پیشنهاد می‌شود.