مـادر شـدن جـز دردسـر چـه دارد؟

بارداری و تجربه مادر شدن یک نیاز فطری است و هیچ زنی نیست که این نیاز را در خود نبیند یا از آن بیزار باشد. اتفاقا فقط به دلیل ارضای این نیاز فطری است که خانم‌ها حاضرند همه عوارض ناشی …

بارداری و تجربه مادر شدن یک نیاز فطری است و هیچ زنی نیست که این نیاز را در خود نبیند یا از آن بیزار باشد. اتفاقا فقط به دلیل ارضای این نیاز فطری است که خانم‌ها حاضرند همه عوارض ناشی از بارداری را تحمل کنند.
شاید بتوان گفت بیشترین فایده بارداری، آثار روانی مثبت آن باشد. اولین فایده این است که در مادر باردار از نظر روانی احساس «من سالمم» به وجود می‌آید و این مساله و ارضای نیاز عاطفی خانم‌ها حین بارداری، بسیار مهم است.
توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که مردم به خانمی که بارور است و بچه ‌دارد، نسبت به خانمی که نازاست امتیاز اجتماعی می‌دهند. به همین دلیل است که زنان، بارداری و زایمان را با همه سختی‌اش به جان می‌خرند تا جایگاه اجتماعی یک زن سالم را به دست بیاورند، یعنی زن پس از به دنیا آوردن بچه‌، یک هویت اجتماعی جدید هم پیدا می‌کند. مثلا در جامعه کوچک‌تر که همان خانواده‌ است، علاوه بر نقش عروس، (برای خانواده همسر) باوجود فرزندش که با آنها ارتباط خونی دارد، جایگاه پایدارتر و صمیمی‌تری پیدا می‌کند.
در عصری که یکی از مشکلات انسان‌ها تنهایی و فقدان ارضای نیازهای عاطفی است، بچه‌دار شدن و بارداری برای یک زن، حس خاصی به او می‌دهد. گویا در حریم بین او و بچه‌ای که در شکم دارد، هیچ‌کس دیگری راه ندارد و در این ۹ ماه هرگز احساس تنهایی نمی‌کند. فایده بسیار مهم دیگر بارداری که نه تنها به زنان سود می‌رساند بلکه خیلی از آقایان نیز از توفیق آن بهره‌مند می‌شوند، ترک بسیاری از عادت‌های ضدسلامت است مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی غلط و.... حتی زوجین در دوران بارداری سعی می‌کنند از نظر رفتاری و خلقی در وضعیت مطلوب‌تری قرار بگیرند چون ناخودآگاه حس می‌کنند تمام رفتارها و خلقیات آنها روی جنین‌شان تاثیر مستقیم می‌گذارد.
به‌علاوه، توصیه متخصصان به زنان برای زایمانی بهتر و راحت‌تر این است که پیاده‌روی را در برنامه خود قرار دهند. همین پیاده‌روی می‌تواند لحظاتی را برای با هم بودن همسران فراهم کند که روابط آنها را تقویت خواهد کرد. عادت‌های خوب دیگر مثل کم کردن استرس‌های خاص (همه اعضای خانواده می‌گویند فلانی باردار است موضوع استرس‌زایی را به او نگویید و مشکل حل می‌شود بی‌آنکه خانم باردار را بیازارد) و رعایت اجباری اصول صحیح نشستن و راه رفتن هم با یک دوره تمرین ۹ ماهه بخشی از زندگی ما می‌شود و بعدها به آن پایبند‌ می‌مانیم. مهم‌ترین این عادت‌ها، مصرف غذای کم‌نمک، شیر، میوه و سبزی‌هاست. شاید هیچ بهانه‌ای نمی‌توانست به این سادگی شما و همسرتان را به خوردن غذای کم‌نمک وادارد، اما بارداری و انتظار کشیدن برای تولد فرزند آنقدر لذت‌بخش است که خیلی از این اصلاحات را به خاطر فرزندتان می‌پذیرید و شیوه زندگی‌تان تغییر می‌کند.

دکتر بدری‌السادات بهرامی
مشاور خانواده