۶۰ درصد ارتباطات مبنای غیرکلامی دارند

گاهی پرسیده می‌شود آیا زبان بدن واقعا پایه و اساس علمی دارد یا خیر؟ جواب این سوال مثبت است. واقعیت این است برخی مسایل در فرهنگ جوامع نهادینه می‌شود و نسبت به فرهنگی که در آن زندگی …

گاهی پرسیده می‌شود آیا زبان بدن واقعا پایه و اساس علمی دارد یا خیر؟ جواب این سوال مثبت است. واقعیت این است برخی مسایل در فرهنگ جوامع نهادینه می‌شود و نسبت به فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم، می‌تواند اثرگذار باشد.
از بعد دیگر اینکه احساس‌های ما تحت‌تاثیر افکارمان شکل می‌گیرد و در چهره نشان داده می‌شود. دقیقا می‌توانیم بگوییم زبان بدن یا ارتباط غیرکلامی پایه علمی دارد. در ارتباط‌ها ۶۰ درصد تبادلات مبنای غیرکلامی دارد. چهره و حالت‌ صورت انسان‌ها می‌تواند گویای حرف‌های آنها باشد؛ حرف‌هایی که شاید با حرف‌های زبانی‌شان متفاوت باشد. در ارتباط‌ها ما بیشتر حرف‌ها و اثر چهره را می‌پذیریم و در رابطه با فرد قضاوت می‌کنیم. زبان بدن یا ارتباط غیرکلامی که در چهره و حرکات بدن ما می‌تواند مشخص باشد حتما پایه علمی دارد و در ارتباط‌ها بسیار موثر است. یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه زبان بدن به فرهنگ‌ها هم بستگی دارد و همیشه ثابت نیست.
به عنوان نمونه شاید در فرهنگ ما زل زدن به چهره یک فرد مثبت نباشد و دیدگاه مناسبی در فرد مخاطب ایجاد نکند یا اگر کسی چشم‌هایش را ریز کند و لبخند بزند، فکر کنیم دارد ما را مسخره می‌کند یا نقشه می‌ریزد در حالی که شاید در یک فرهنگ دیگر، این حالت به تعابیر دیگری جا افتاده باشد اما به صورت کلی برخی از رفتارها همیشه و در تمام فرهنگ‌ها ثابت است. به عنوان نمونه رعایت فاصله یا حریم شخصی فرد و تعابیری که از آنها می‌شود در سراسر دنیا یکی است. بیشتر حالاتی که در چهره یا بدن رخ می‌دهد و ابراز احساس که گویای افکار یا نظر ماست تحت‌الشعاع فرهنگ قرار می‌گیرد.

دکتر پروین ناظمی
روان‌شناس و مدرس دانشگاه آزاد