توصیه های قبل از بارداری

در طول چند سال گذشته شمار نوزادانی که با معلولیت های جسمی و ذهنی متولد شده اند به علت ارتقا سطح دانش و مهارت های پزشکی، بسرعت کاهش یافته است. اما اگر زنان بیشتری آگاهانه خود را …

در طول چند سال گذشته شمار نوزادانی که با معلولیت های جسمی و ذهنی متولد شده اند به علت ارتقا سطح دانش و مهارت های پزشکی، بسرعت کاهش یافته است.
اما اگر زنان بیشتری آگاهانه خود را برای بارداری آماده کنند، تعداد نوزادان معلول از این میزان نیز کمتر خواهد شد.
بارداری، یک دوره طولانی و خسته کننده با کلی کارهای سخت پس از به دنیا آمدن نوزاد است. بنابراین عاقلانه است که مادران آینده قبل از اقدام به بارداری در کمال صحت و سلامتی قرار داشته باشند.
موارد ذیل گام های مثبتی است که مادران آینده می توانند برای اطمینان از سلامت حدالامکان خود و نوزادشان در طول این ۹ ماه بردارند.
▪ زنان باردار برای برخورداری از سلامت عمومی مطلوب، به یک رژیم غذایی معقول نیاز دارند.
▪ وزن نیز مهم است. وزن اضافه در اوایل بارداری با ادامه روند بارداری بر قلب، ساق پاها و کف پاها فشار وارد خواهد کرد. کاهش وزن پس از متولد شدن نوزاد کار دشواری است.
▪ کمبود بیش از حد وزن نیز می تواند مشکلاتی را برای مادر و نوزاد به وجود آورد.
▪ افزایش یا کاهش وزن قبل از اقدام به بارداری، بسیار ساده تر است.
▪ هرگونه بیماری جزئی مانند کم خونی، سردرد، سوءهاضمه و... باید درمان شود. یک زن باردار نباید از داروهایی که می تواند به نوزادش آسیب برساند، مصرف کند.
▪ زنان مبتلا به بیماری های جدی تر مانند: دیابت، ناراحتی های قلبی، صرع و... باید قبل از اقدام به بارداری، با پزشک متخصص مشورت کنند.
▪ اکثر مادران پس از به دنیا آوردن فرزند خود، متوجه می شوند که دندان هایشان دچار کمبود کلسیم شده است. از این رو زنان پیش از بارداری باید ضمن مراجعه به دندانپزشک، دندان های خود را به طور کامل بررسی و در صورت لزوم آنها را درمان کنند. آنها باید از خمیردندان های حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان هایشان استفاده کنند. گنجاندن شیر و پنیر بیشتر در برنامه غذایی نیز کلسیم بیشتری را برای استحکام دندان ها تامین خواهد کرد.
▪ اکثر زنان در طول دوران بارداری در ناحیه پاها و قوزک پاها که وزن اضافه زیادی را باید متحمل شوند، احساس ناراحتی و مشکل می کنند. بنابراین عاقلانه تر است که آنها پیش از بارداری میخچه ها، ترک ها و سایر مشکلات پاهای خود را درمان کنند.


ابوالفضل جعفری