کنگر، نوبرانه ای بهاری

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می کنند.البته باتوجه به اینکه برگ های آن تیغ …

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می کنند.البته باتوجه به اینکه برگ های آن تیغ های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید; پس بهتر است از دستکش استفاده کنید. کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم مزاج هستند، خوردن آن توصیه می شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است.
کنگر ضدعفونی کننده، اشتهاآور، تب بر و هضم کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می شود. این گیاه و به خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می کند. کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند. سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند. عصاره ی برگ و ریشه ی کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید بوده و در درمان یرقان، سو»هاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد ، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند. در بعضی از کشورها به عنوان محرک تمایلات جنسی مصرف می شود.
ماده سینارین که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می شود. تحقیقات نشان داده است که سینارین باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون نیز می شود. سینارین و ماده دیگری که به عنوان اسید کافئیک شناخته شده است، کبد را در برابر عفونت حفظ می کند و به کبد کمک می کند تا بعد از تخریب قسمتی از آن دوباره خود را از نو بسازد. از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیر قابل هضم به نان اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در مدفوع می شود.
در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده شده و احتمالا می تواند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهد. آنتی اکسیدان موجود در کنگر، پوست را در برابر سرطان محافظت می کند. افرادی که ناراحتی های کلیوی و کبدی شدید دارند از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند. باتوجه به اینکه کنگر باعث انقباض کیسه صفرا می شود، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، از خوردن آن صرف نظر کنند.