مصرف گوجه فرنگی و سلامت

مصرف مداوم گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز حمله های قلبی موثر است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک های چربی در سرخرگ ها جلوگیری و از بروز حمله قلبی پیشگیری …

مصرف مداوم گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز حمله های قلبی موثر است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک های چربی در سرخرگ ها جلوگیری و از بروز حمله قلبی پیشگیری می کند.گوجه فرنگی بسیار مفید، کم کالری و در عین حال خوش طعم است که خوردن آن به عنوان یک گیاه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می شود. این گیاه سرشار از ویتامین های A،B،C ،فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است.یک عدد گوجه فرنگی تازه ۲۴ کالری انرژی، ۵ گرم پروتئین، یک گرم فیبر، ۶ میلی گرم سدیم، ۱۵ میلی گرم ویتامین C و ۲۹۲ میلی گرم پتاسیم دارد.
گوجه فرنگی دارای کالری پایینی است و از پرمصرف ترین گیاهان در دنیا به شمار می رود که به صورت خام، بخارپز، سرخ کرده، پوره و سس مصرف می شود.گوجه فرنگی مقدار زیادی کاروتنوئید دارد که مهم ترین آن لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوئیدی و مسئول تولید رنگ قرمز در گوجه فرنگی است.گوجه فرنگی، گریپ فروت و پرتقال قرمز و هندوانه حاوی مقدار زیادی لیکوپن است. به گزارش ایرنا بررسی ها نشان داده است، مصرف مقادیر زیاد لیکوپن موجب کاهش حمله های قلبی و سرطان های پروستات، سینه، ریه، معده، لوزالمعده، روده و دهان می شود.برخی از انواع کاروتنوئیدها پس از مصرف می تواند به ویتامین Aتبدیل شود که لیکوپن از این خاصیت مستثناست.پژوهش ها نشان می دهد بسیاری از فواید و خواص میوه ها و سبزی ها مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی آن هاست. آنتی اکسیدان ها به ترمیم آسیب هایی که توسط رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود، کمک می کند.
لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.لیکوپن مهم ترین ماده غذایی موجود در گوجه فرنگی است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود قادر است، رادیکال های آزاد اکسیژن را خنثی کند و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر جلوگیری کند.
این ماده محلول در چربی است و در نتیجه مصرف لیکوپن همراه غذاهای حاوی چربی و روغن، قابلیت استفاده بدن از لیکوپن را افزایش می دهد. هر ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی، بسته به میزان رسیده بودن آن حاوی حدود ۳ تا ۹ میلی گرم لیکوپن است. مصرف روزانه ۳ تا ۴ گوجه فرنگی یا ۱ تا ۲ قاشق رب گوجه فرنگی و هم چنین مصرف مقدار متعادل سس گوجه فرنگی مفید است.به طور حتم شنیده اید که پختن سبزی ها و میوه ها باعث از بین رفتن ویتامین موجود در آن ها و کمتر شدن ارزش غذایی شان می شود اما درباره گوجه فرنگی شرایط متفاوت است. هرچند بخشی از ویتامین C گوجه فرنگی بر اثر پخته شدن از بین می رود اما قابلیت جذب کاروتن های موجود در گوجه فرنگی بر اثر پختن بیشتر می شود.اگر گوجه فرنگی به صورت خام مصرف شود، مقدار زیادی از لیکوپن آن به دلیل هضم نشدن از بدن دفع می شود.
عمل پختن، دیواره سلولی گوجه فرنگی را شکسته و باعث می شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود.لیکوپن رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، کنسرو گوجه فرنگی در مقایسه با گوجه فرنگی خام بیشتر و قابلیت جذب آن هم بیشتر است.مصرف گوجه فرنگی موجب افزایش جذب آهن در مواد غذایی گیاهی می شود. آهن موجود در گیاهان به خوبی جذب بدن نمی شود و وجود ویتامین C موجود در گوجه فرنگی، موجب جذب آهن مواد گیاهی می شود.