مراقب ماهی‌های ایام عید باشیم

۱) ماهی ها را جلوی نور آفتاب نگذاریم . سایه و خنکی بهتر است. ۲) آب ماهی‌ها را هر ۲ روز تا نصف ظرف آب عوض کنیم. یعنی نصف آب قدیم باشد و نصف تنگ آب تازه باشد. ۳) به ماهی‌ها غذا بدهید، یک قطعه …

۱) ماهی ها را جلوی نور آفتاب نگذاریم . سایه و خنکی بهتر است.
۲) آب ماهی‌ها را هر ۲ روز تا نصف ظرف آب عوض کنیم. یعنی نصف آب قدیم باشد و نصف تنگ آب تازه باشد.
۳) به ماهی‌ها غذا بدهید، یک قطعه کوچک از تخم مرغ آب پز( به اندازه یک نخود) غذای خوبی برای ماهی‌ها است و یا کمی نان به اندازه یک نخود بدهید.
۴) نمک ضد میکروب آب است. مانند آب شور اقیانوس‌ها. در ظرف آب ماهی‌ها به اندازه یک عدس نمک بریزید تا ماهی‌ها بیمار نشوند. اگر زیاد نمک بریزید ماهی‌ها می‌میرند.
۵) ظرف یا تنگ شیشه‌ای ماهی ، بزرگ باشد. ظرف‌های کوچک شیشه‌ای فقط برای یک ماهی کوچک است.
۶) در ظرف ماهی، صدف ( گوش ماهی) بگذارید تا عمر ماهی زیاد شود و تنگ آب هم زیباتر شود. اگر پیدا نشد از چند قطعه سنگ کوچک استفاده کنید. ( گچ، آهک ، سیمان و ... باعث مرگ ماهی‌ها می‌شوند) .
۷) چندبرگ کوچک سبزی تازه یا گیاه در آب بیندازید تا ماهی‌ها از موجودات ریز آنها تغذیه کنند وسالم بمانند.
۸) ماهی‌ها را در ظرف پلاستیکی نگذاریم ودر ظرف ماهی گل و گیاه پلاستیکی مصنوعی نگذاریم. چون که از مواد نفتی ساخته شده تجزیه شیمیایی روی می‌دهد و ماهی زود می‌میرد.
۹) ماهی‌ها را در جلوی تلویزیون نگذارید بیمار می‌شوند و همین طور در جلوی نور قوی چراغ‌ها ، لامپ‌ها ، نگذارید ضعیف و بیمار می‌شوند.
۱۰) ماهی‌ها را با دست نگیرید، بخصوص بچه‌ها که آنها را سفت با دست‌های خود می‌گیرند و بدن ماهی‌را له می‌کنند وستون فقرات وباله ماهی‌ها را می‌شکنند. ماهی‌ها را با آبکش یا کاسه کوچک بگیرید.
۱۱) آب ماهی‌ها نباید زیاد گرم و راکد باشد، آب سرد بهتر است.
۱۲) ماهی‌ها مانند تمام موجودات زنده روی کره زمین احتیاج به اکسیژن دارند، اگر آب ظرف ماهی راکد و ثابت و بدون حرکت باشد ماهی‌ها می‌آیند روی آب و اکسیژن طلب می‌کنند و حباب تولید می‌کنند، لذا باید آب را به حرکت در آورید ومتلاطم کنید تا حباب تولید گردد. به وسیله قاشق یا یک تکه چوب آب را تکان دهید تا ماهی‌ها شاداب گردند. مانند موج دریا که اکسیژن تولید می‌کند.
۱۳) بعد از تعطیلات عید نوروز، ماهی‌ها را در آب رودخانه‌ها یا دریاچه‌ پارک‌ها آزاد کنیم . آنها هم مانند ما بنده و مخلوق خداوند مهربان هستند.
رسول اکرم حضرت محمد (ص) فرمودند: هرکس رحم ومهربانی بکند خداوند هم به او در زندگی مهربانی و رحم می‌کند.

محمد علی خوشنویس