تخت فولاد اصفهان، آرامگاه بزرگان جهان تشیع

آرامستان تخت فولاد، یکی از مهم‌ترین گورستان‌های تاریخی جهان اسلام، با گنجینه‌ای ارزشمند از بقعه‌ها و مقبره‌های مشاهیر، عرفا و هنرمندانی همچون بابارکن‌الدین شیرازی، …

آرامستان تخت فولاد، یکی از مهم‌ترین گورستان‌های تاریخی جهان اسلام، با گنجینه‌ای ارزشمند از بقعه‌ها و مقبره‌های مشاهیر، عرفا و هنرمندانی همچون بابارکن‌الدین شیرازی، عارف مشهور عصر ایلخانی، استاد فولاد بن شجاع‌الدین حلوایی، از عرفای برجسته قرن دهم هجری و میرزا ابوالقاسم فندرسکی استرآبادی از بزرگ‌ترین فیلسوفان و عرفای جهان اسلام و یکی از بنیانگذاران حوزه فلسفی اصفهان و آقامحمد بیدآبادی است.
در این میان سنگ قبر بابافولاد امروزه به عنوان سند اصلی تاریخ تخت فولاد، از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ظاهرا بابا فولاد در دوره شاه طهماسب صفوی می‌زیسته و به عبادت و وارستگی شهرت داشته و کرامات بسیاری از او نقل کرده‌اند.
به دلیل وجود آرامگاه همین بزرگان است که تخت‌فولاد را دارای قداست مذهبی و معنوی فراوانی می‌دانند تا جایی که آن را در کنار قبرستان بقیع در مدینه منوره، قبرستان ابوطالب در مکه مکرمه و گورستان وادی السلام در نجف اشرف از مهم‌ترین و متبرک‌ترین آرامگاه‌های جهان اسلام به شمار می‌آورند؛ البته اهمیت و ارزش قبرستان تخت فولاد تنها به این قداست معنوی منحصر نیست، بلکه این مجموعه گرانقدر را می‌توان آینه تمام‌نمای فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی دانست؛ چراکه ابنیه زیبای تاریخی آن همچون بقعه بابارکن‌الدین و ده‌ها بنای ارزشمند از دوره‌های صفویه، زندیه و قاجاریه با نمونه‌های عالی هنر کاشیکاری، آجرکاری، خوش‌نویسی، حجاری و... زینت یافته‌ و تخت‌فولاد را به گنجینه‌ای از سبک‌های گوناگون معماری و هنری بدل کرده‌اند.
تخت‌فولاد اصفهان بعد از «وادی‌السلام» در نجف‌اشرف، دومین قبرستان مهم شیعیان نامگذاری شده است تا جایی که از آن به عنوان «دری از درهای بهشت» یاد می‌کنند.
در این سرزمین مقدس که حدود ۷۵ هزار هکتار مساحت دارد، بیش از ۱۰۰۰ نفر از مشاهیر اصفهان و جهان اسلام دفن شده‌اند.
قدمت و پیشینه این قبرستان به ۲۰۰۰ سال قبل و قدیمی‌ترین آثار به دست آمده در این سرزمین نیز به دوران آل‌بویه یعنی «قرن سوم» بازمی‌گردد. وجود مقبره‌ای منسوب به یوشع‌النبی(ع) که از پیامبران بنی‌اسرائیل است خود گواهی بر قدمت تاریخی آن است.

آسیه اسدپور‌