بـا هـورمـون رشـد بـه جنـگ پـیـری بـرویـد!

هورمون رشد یک پروتئین کوچک است که به وسیله غده هیپوفیز در مغز ساخته و درون خون آزاد می‌شود. تحت شرایط طبیعی،‌ هورمون رشد بیشتری در طول شب نسبت به روز ساخته می‌شود. فیزیولوژی …

هورمون رشد یک پروتئین کوچک است که به وسیله غده هیپوفیز در مغز ساخته و درون خون آزاد می‌شود.
تحت شرایط طبیعی،‌ هورمون رشد بیشتری در طول شب نسبت به روز ساخته می‌شود. فیزیولوژی این نوسان هورمون رشد پیچیده است، ‌اما دست‌کم به ما می‌گوید که آزمایش موردی خون برای اندازه‌گیری میزان هورمون رشد ممکن است گمراه‌کننده باشد زیرا این بالا و پایین رفتن میزان هورمون رشد در طول روز تکرار می‌شود. اما دانشمندانی که به دقت میزان کلی تولید هورمون رشد را اندازه گرفته‌اند،‌ می‌گویند تولید این هورمون در طول دوران کودکی افزایش می‌یابد، در دوران بلوغ به اوج خود می‌رسد‌ و از میانسالی به بعد کاهش می‌یابد.
هورمون رشد بر بسیاری از بافت‌ها در سراسر بدن اثر می‌گذارد. این هورمون در کودکان و نوجوانان رشد استخوان‌ها و غضروف‌ها را تحریک می‌کند. هورمون رشد در افراد در همه سنین تولید پروتئین را تشدید می‌کند، مصرف چربی‌ را افزایش می‌دهد، با عمل انسولین تداخل می‌کند و قند خون را بالا می‌برد. هورمون رشد همچنین باعث افزایش میزان «فاکتور رشد شبه‌انسولینی-۱» (IGF-۱) می‌شود.
▪ هورمون رشد برای پیری
از جمله اثرات زیستی متعدد هورمون رشد افزایش توده عضلانی و کاهش چربی بدن است. با افزایش سن مردان، ‌میزان هورمون رشد در آنها کاهش پیدا می‌کند. در همین دوره زمانی توده عضلانی کاهش پیدا می‌کند و چربی بدن افزوده می‌شود و به این ترتیب این نظریه مطرح می‌شود که با تزریق هورمون رشد می‌توان جلوی اثرات پیری را گرفت و تزریق هورمون رشد به مقصود ضدپیری، بدن‌سازی یا بهبود کارکرد ورزشی به فراوانی به صورت قانونی و غیرقانونی انجام می‌شود. گروهی از پژوهشگران برای ارزیابی ایمنی و کارایی تزریق هورمون رشد در افراد سالمند سالم، ۳۱ بررسی با کیفیت بالا را که در این باره از سال ۱۹۸۹ به بعد انجام شده بود، ‌مورد بازبینی قرار دادند. این بررسی‌ها در مجموع شامل ۲۲۰ نفر دریافت‌کننده هورمون رشد و ۲۲۷ نفر به عنوان گروه شاهد بود که هورمونی دریافت نکرده بودند. دوسوم این افراد مرد و میانگین سن آنها ۶۹ سال بود.
این افراد به‌طور معمول اضافه وزن داشتند، اما چاق نبودند. افرادی که هورمون رشد دریافت کرده بودند در مقایسه با گروهی که این هورمون را دریافت نکرده بودند، به طور میانگین ۲/۲ کیلوگرم افزایش در «توده خالص بدنی» پیدا کردند و به همین اندازه چربی بدن آنها کاهش یافت. کاهش اندکی در میزان کلسترول کل خون در افراد به وجود آمد‌ اما میزان کلسترول بد یا LDL، کلسترول خوب یا HDL، تری‌گلیسریدها، توانایی ورزش هوازی، تراکم استخوان، میزان قند خون ناشتا و میزان انسولین در آنها تغییر چندانی نکرد. در مقابل افرادی که هورمون رشد دریافت کرده بودند دچار میزان زیادی از عوارض جانبی شده بودند، از جمله ورم کردن و تجمع مایع در بدن، درد مفصل، بزرگی پستان و نشانگان کانال مچی (درد و بی‌حسی در دست در نتیجه فشار برروی عصبی که از مچ می‌گذرد). این بررسی‌ها آنقدر طولانی مدت نبودند که امکان تغییر از لحاظ خطر ابتلا به سرطان را مورد ارزیابی قرار دهند اما سایر پژوهش‌ها نشان‌دهنده افزایش خطر سرطان به طور کلی و سرطان پروستات به‌طور خاص در افرادی بوده‌اند که هورمون رشد تزریق می‌کرده‌اند.
▪ کند کردن گذر زمان
با وجود نیاز به تحقیقات بیشتر،‌ به نظر نمی‌رسد هورمون رشد راهی موثر و بی‌خطر برای جلوگیری از پیری باشد. اما این وضع به معنای آن نیست که دست روی دست بگذارید و تسلیم گذر زمان شوید. در عوض می‌توانید با ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش از تحلیل‌رفتن بدن خود جلوگیری کنید. در مورد رژیم غذایی هدفتان دریافت پروتئین در حد متوسط به اندازه ۷۵/۰ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن باشد. حتی در یک مرد با هیکل بزرگ این مقدار پروتئین بیشتر از ۶۵ گرم نخواهد شد، گرچه ورزشکاران و مردانی که از بیماری یا جراحی بهبود می‌یابند ممکن است به ۲۰ درصد بیشتر پروتئین نیاز داشته باشند. یک برنامه متعادل ورزشی برای خودتان ترتیب دهید. هدف‌تان باید انجام دست کم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط مانند پیاده‌روی در روز باشد و همچنین ۲ تا ۳ بار در هفته به انجام ورزش‌های قدرتی بپردازید تا توده و قدرت عضلانی خود را حفظ کنید. با انجام این برنامه خطر دچار شدن به بسیاری از بیماری‌های مزمن کاهش خواهد یافت، بنیه بدنی‌تان را تقویت خواهید کرد و بیشتر از زندگی لذت خواهید برد و به این ترتیب به واقع تیک‌تیک ساعت کندتر خواهد شد.


منبع: Harvard Men’s Health Watch
ترجمه: حسین غلامی