کودکان بد خواب

با تمام شدن فصل تابستان و سرد شدن هوا، کم کم روزها کوتاه تر و شب ها طولانی می شود. برخی از مردم این تغییر سریع زمان را به دلایل مختلفی مانند طولانی تر شدن زمان خواب، رسیدگی به بعضی …

با تمام شدن فصل تابستان و سرد شدن هوا، کم کم روزها کوتاه تر و شب ها طولانی می شود. برخی از مردم این تغییر سریع زمان را به دلایل مختلفی مانند طولانی تر شدن زمان خواب، رسیدگی به بعضی کارها، رفتن به مهمانی های شب نشینی و... می پسندند؛ اما گروهی دیگر چندان از این مسئله راضی نیستند. به هرحال این حالت هر سال تکرار می شود و تمایل ما نیز درآن تاثیری ندارد و با گذشت چند هفته، کم کم به آن عادت می کنیم. اما موضوع مهمی که دراین مقاله سعی داریم راجع به آن صحبت کنیم این است که ببینیم آیا نوزادان عزیز نیز این تغییر ساعت شب و روز را درک می کنند یا نه؟
شاید از شنیدن این موضوع تعجب کنید؛ اما درست است. نوزادان و بچه های کوچک این تغییر را به خوبی احساس می کنند و نکته مهم تر این که به راحتی با این مسئله کنار نمی آیند. متاسفانه بسیاری از خانواده ها علت بی قراری های کودک را در فصل سرما نمی شناسند و حتی تصور هم نمی کنند که تغییر ساعت تا این اندازه نو گل تازه متولد شده را کلافه می کند.
خواب طولانی و دلچسب شب های زمستان، بهترین ارمغان فصل سرماست؛ اما همه چیز برای کوچولوها به این سادگی نیست. تغییر زمان، عادات نوزاد را به هم ریخته و متابولیسم بدن او را تغییر می دهد. کاهش اشتها، مشکلات خواب و غر زدن از جمله رایج ترین نتایج این حالت است. گرچه بعضی از بچه ها پس از چند روز به اوضاع جدید خو می گیرند؛ اما گروه دیگر تا بیش از یک ماه هنوز با آن کنار نمی آیند.همیشه شنیده ایم که پیشگیری از درمان بهتر است. پس بد نیست که توصیه های زیر را توجه کنید تا هر چه زودتر فرزندتان با این مسئله آشنا و از ناآرامی های او پیشگیری کنید.
اولین و مهم ترین اقدام این است که کودک را کم کم با تغییر ریتم خواب آشنا کنیم؛ چرا که در واقع حتی یک ساعت نیز برای بچه بسیار زیاد است.
بدین منظور، لازم نیست که از مدت ها پیش به این موضوع فکر کنید. حداکثر ۴ روز وقت لازم دارید تا نوگل زندگی را به این تغییر عادت دهید. درشروع ساعت بیدارشدن، غذا خوردن و خواباندن کودک را هر روز ۱۵دقیقه جلو بیاندازید. به عنوان مثال، روزشنبه به جای ساعت ۱۲، ۴۵/۱۱ به بچه غذا بدهید. سپس روز بعد ساعت۳۰/۱۱ این کار را انجام دهید... مطمئن باشید که فرزندتان از روز چهارشنبه با ساعت شما هماهنگ می شود. به همین سادگی!
● ۱۰توصیه برای موفقیت در تغییر ساعت خواب کودک:
- قبل از بروز ناراحتی و بی قراری کودک، به این مسئله توجه داشته باشید و او را آماده کنید.
- به تدریج ساعت خواب، بیدار شدن و غذا دادن به بچه را به جلو بیندازید.
- اتاق خواب کودک را صبح ها با نور چراغ روشن کنید. تا آغاز صبح به بچه تلقین شود.
دراین صورت شما سیستم شبانه روزی کودک را فعال کرده اید. این سیستم بهترین عملکردهای بیولوژیک بدن را با توجه به توالی شب و روز، هماهنگ و تنظیم می کند. در این زمینه حتی برخی متخصصان توصیه می کنند که هر روز صبح بچه را دو دقیقه درمعرض نور لامپ قراردهید.
- بهتر است شب ها نیز ساعت خود را با توجه به تغییراتی که برای بچه درنظر گرفته اید، تنظیم کنید بد نیست که شما هم اولین شب تغییر ساعت مثلا ساعت ۸ بخوابید.
- لازم نیست که خود را به شرایط بسپارید و منتظر تمام شدن زمستان شوید تا همه چیز روبراه شود. بلکه از این حالت بهترین استفاده را ببرید و با تدبیر درست، آن را مدیریت کنید.
- موضوع را عجیب و ناراحت کننده تصور نکنید. آرامش خود را در شرایط مختلف، حفظ و بر اوضاع تسلط داشته باشید. بچه ها به خوبی وضعیت شما را درک و نسبت به آن واکنش نشان می دهند.
- تا حد ممکن در طول روز فرزندتان را درمعرض نور خورشید قراردهید.
- سعی کنید به بهترین صورت، ریتم بدن کودک را تنظیم کنید.
- اگر کودک با این تغییرات سازگاری پیدا نکرد، مراجعه به پزشک و هومئوتراپی (نوعی دارو درمانی) می تواند در آرامش او موثر باشد.
- اگر بچه نمی تواند راحت بخوابد، کمی به او شربت مسکن بدهید.
تغییر ساعت درابتدای فصل تابستان نیز برای کودک مشکل آفرین است. نور خورشید و روشنایی روز مقصرهستند که کودک نتواند سر موقع بخوابد و در نتیجه روز بعد نیز برای بیدار شدن مشکل دارد؛ زیرا بچه هنوز نمی تواند بفهمد که چند ساعت خوابیده است.