وقتی قدم‌ها سنگین می‌شود

الگوی راه رفتن از مشخصه‌هایی است که تغییر آن با افزایش سن خیلی دور از انتظار نبوده و اغلب بین سنین ۶۵ تا ۸۵ سالگی تظاهر بیشتری پیدا می‌کند. برهم خوردن تعادل هنگام پیاده‌روی …

الگوی راه رفتن از مشخصه‌هایی است که تغییر آن با افزایش سن خیلی دور از انتظار نبوده و اغلب بین سنین ۶۵ تا ۸۵ سالگی تظاهر بیشتری پیدا می‌کند.
برهم خوردن تعادل هنگام پیاده‌روی و گام‌برداشتن به صورت کج یا سنگین بارزترین تغییرات سبک راه رفتن در دوران سالمندی است که به عوامل مختلفی معطوف می‌شود.
تضعیف عضلات بخصوص ماهیچه‌های استخوان ران، اختلالات ستون فقرات، دیسک کمر، کاهش توده چربی بدن، سابقه جراحی ستون فقرات، آرتریت، سکته، عارضه پارکینسون، زوال عقل و تعویض مفاصل از مهم‌ترین پیامدهایی است که علاوه بر تضعیف روحیه و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی، موجب بروز ترس از ناتوانی و زمین خوردن شده و در نهایت تعادل سالمندان را برهم می‌زند. علاوه بر این موضوع، کمبود برخی ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین ب۱۲ نیز، ثبات کهنسالان را کاهش داده و مشکلات فیزیکی زیادی را برای آنها بوجود می‌آورد.
اگرچه این عارضه با کهولت سن اجتناب‌ناپذیر است اما تحقیقات بسیاری مؤید تمهیدات مؤثری در تخفیف ضعف عضلانی و تقویت روحیه سالمندان است.
براساس پژوهش‌های انجام شده، برنامه های ورزشی همراه با موسیقی کمک زیادی به حفظ تعادل سالمندان کرده و با کاهش میزان ورزش هنگام پیاده‌روی، خطر زمین خوردن آنان را کاهش می‌دهد.
در تحقیقی که روی تعدادی سالمند انجام شد، مدت یک ساعت برنامه ورزشی چندگانه همراه با موزیک در برنامه هفتگی چند فرد مسن در فاصله زمانی شش ماه قرار داده شد.
در این برنامه که سالمندان همگام با آهنگ شروع به پیاده‌روی کرده و پس از تغییر آهنگ نوع نرمش خود را عوض می‌کردند مشخص شد این افراد پس از شش ماه تعادل بهتری پیدا کرده و به دلیل دستیابی به استحکام بیشتر در اسکلت و ستون فقرات خود کمتر زمین می‌خورند.