ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از دیابت بارداری

دیابت بارداری می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. عوامل ژنتیکی از دلایلی است که فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از دیابت بارداری قرار می دهد. …

دیابت بارداری می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. عوامل ژنتیکی از دلایلی است که فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از دیابت بارداری قرار می دهد. محققان دریافته اند ژن هایی که در ایجاد دیابت نوع ۲ نقش دارد، در ایجاد دیابت بارداری نیز دخیل است. بنابراین اگر فردی در سه ماهه اول دوران بارداری خود مبتلا به دیابت شود، ممکن است ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در وی بالا رود. خوشبختانه می توان این خطر را کاهش داد، چرا که عوامل ژنتیکی تمام عوامل موثر نیست. در بیشتر موارد دیابت بارداری پس از زایمان از بین می رود و فرد می تواند با کنترل عوامل خطرساز ایجاد دیابت نوع ۲، ریسک ابتلا به آن را در آینده از بین ببرد.
● عوامل خطرساز عبارت است از:
▪ چاقی بیش از حد
▪ نداشتن فعالیت فیزیکی منظم
▪ داشتن فشارخون بالا
▪ داشتن کلسترول خون بالا
▪ کارهایی که باید برای کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ انجام داد:
ـ اگر شما مبتلا به دیابت بارداری بوده یا هستید، می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده با پیروی از رژیم غذایی سالم و حفظ وزن در محدوده طبیعی و از بین بردن وزن اضافی با انجام فعالیت فیزیکی به صورت منظم کاهش دهید.
ـ رژیم غذایی: یک برنامه غذایی سالم شامل غلات، سبزیجات و میوه هاست. مصرف چربی ها را بسیار کاهش دهید. اگر شما در هنگام ابتلا به دیابت بارداری با متخصص تغذیه مشورت می کنید از او بخواهید برای شما یک برنامه غذایی سالم برای دوران پس از بارداری تهیه کند.
ـ وزن: از متخصص تغذیه بپرسید وزن ایده آل برای شما چه قدر است. حتی از دست دادن ۷-۵ درصد وزن اضافی می تواند قدم بسیار بزرگی برای پیش گیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد.
ـ تغذیه نوزاد با شیر مادر: تغذیه نوزاد با شیر مادر راه خوبی برای کاهش وزن اضافی پس از حاملگی است. هم چنین این کار دارای خواص درمانی و فواید زیادی برای شما و فرزندتان خواهد بود. اطلاعات بیشتر را از سایت بنیاد پیش گیری از بیماری های مادرزادی خراسان رضوی دریافت کنید.