تکنیکی برای ورود به دایره دوستی‌ها

افراد همیشه نمی‌توانند درباره احساس تنهایی‌شان با دیگران صحبت کنند و یا اینکه نمی‌دانند با آن احساس چه کار کنند. چه افرادی که تنها زندگی می‌کنند و چه افرادی که با احساس تنهایی …

افراد همیشه نمی‌توانند درباره احساس تنهایی‌شان با دیگران صحبت کنند و یا اینکه نمی‌دانند با آن احساس چه کار کنند.
چه افرادی که تنها زندگی می‌کنند و چه افرادی که با احساس تنهایی حتی در خانواده‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند، گاهی با مشکلات این‌چنینی مواجه هستند. آنها علاوه بر اینکه با رنج روانی ناشی از تنهایی روبه‌رو هستند از چند جهت نیز تحت فشار قرار می‌گیرند.
درد فیزیکی یکی از نتایج شایع احساس تنهایی مفرط در افراد است زیرا بررسی‌های فیزیولوژیک مغز نشان داده است نواحی از مغز که محرومیت اجتماعی را دنبال می‌کنند فرآیند فیزیکی درد را نیز پردازش کرده و در نتیجه افراد تنها احساس درد مزمن بیشتری دارند.
گذشته از این نشانه‌های روان فیزیولوژیکی، معمولاً افراد تنهایی که به افسردگی مبتلا می‌شوند بیشتر از افراد افسرده دیگر نشانگان جسمی و اجتماعی افسردگی را نشان می‌دهند.
این افراد بطور افراطی‌تر از افراد مبتلا به اختلال افسردگی تمایل به دوری‌گزینی و قطع ارتباط اجتماعی با دیگران دارند.
در نتیجه سلامت جسمی افراد بیشتر می‌شود.
تحقیقات ارتباط عمیقی میان افسردگی با فقر سلامت و فقر احساس خوب بودن نشان داده‌اند بدین معنی که افرادی که تنهایی را بطور گسترده و بدون ارتباط اجتماعی تجربه می‌کنند در معرض انواع بیماری‌های سیستم دفاعی و ایمنی بدن قرار گرفته و در نتیجه بیشتر از دیگران به بیماری‌های جسمی مبتلا می‌شوند.
بنابراین گسترده‌تر شدن روابط اجتماعی بهترین توصیه برای کاهش علائم جسمانی و روانی ناشی از تنهایی و احساس آن است. یکی از روش‌های رهایی از این معضل شرکت در کلاس‌های متفاوت اجتماعی و جمعی است. کلاس‌های هنر، ورزش یا کلاس‌های فوق برنامه دانشگاهی چون هدف مشخصی را دنبال کرده و تقریباً افراد با یک ویژگی رفتاری و خصوصیت فردی در آن شرکت می‌کنند، پیشنهاد مناسبی برای رفع احساس تنهایی افراد است.
زیرا در این شرایط فرد خود را بخشی مؤثر از یک گروه دانسته که هدف مشخصی را دنبال می‌کند و با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشخصی تلاش می‌کند.
معمولاً افرادی تنها مبتلا به افسردگی از شرکت در این کلاس‌ها اجتناب می‌کنند.
بنابراین اولین راه‌حل برای آنان این است که برای حذف رنج روانی به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنند.
پس از درمان افسردگی برای بهبود اوضاع روانی‌شان به کلاس‌های گروهی مراجعه کنند.