مشکلات صدا

به هنگام صحبت کردن، هوایی که از ریه خارج می‌شود طناب‌های صوتی را به ارتعاش درمی‌آورد و ارتعاش طناب‌های صوتی باعث تولید صدا می‌شود. صوت مهم‌ترین راه ارتباط بین ما انسان‌هاست …

به هنگام صحبت کردن، هوایی که از ریه خارج می‌شود طناب‌های صوتی را به ارتعاش درمی‌آورد و ارتعاش طناب‌های صوتی باعث تولید صدا می‌شود. صوت مهم‌ترین راه ارتباط بین ما انسان‌هاست که هم برای بیان عواطف و احساسات و هم برای ارتباطات کاری بسیار حائز اهمیت است. استفاده صحیح و مراقبت از طناب‌های صوتی‌تان امکان داشتن صدایی خوب و دلنشین در سرتاسر عمر را بیشتر می‌کند.
مشکل صوتی با خشونت صدا یا دو رگه شدن صدا مشخص می‌شود. موارد زیر ازجمله مشکلاتی است که مبتلایان به بیماری‌های حنجره از آنها شکایت دارند:
تغییر تن صدا، در نیامدن صدا، منقطع شدن تکلم و گاهی درد مبهم یا تیر کشنده به هنگام صحبت کردن. شایع‌ترین علت تغییر صدا عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی است.
گاهی به دنبال عفونت دستگاه تنفسی فوقانی حنجره هم ملتهب می‌شود. التهاب طناب‌های صوتی باعث خشونت صدا می‌شود. این خشونت ممکن است تا ۲ هفته هم به درازا بینجامد. در چنین مواردی استراحت صوتی برای بهبود سریع‌تر حنجره سودمند است. چنانچه بعد از ۴ هفته صدا کاملاً به حالت عادی برنگشت لازم است بیمار به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کند.
چنانچه یک فرد سیگاری دچار خشونت صدایی شود که بیشتر از ۳ هفته به طول بینجامد باید حتما از نظر حنجره به طور کامل بررسی شود.
سیگار اصلی‌ترین عامل سرطان حنجره است و مهم‌ترین علامت سرطان حنجره نیز تغییر تن صداست. هر چه زودتر سرطان حنجره تشخیص داده شود احتمال نجات و علاج بیمار افزایش می‌یابد.
گاهی کسانی که بیش از حد معمول از حنجره خود استفاده می‌کنند، دچار خشونت صدا می‌شوند. این نوع خشونت در معلمان، خوانندگان، گدایان یا دوره‌گردانی که به دلیل شغل خود مجبور به داد زدن هستند مشاهده می‌شود. علت خشونت صدا در این افراد، آسیب دیدن طناب‌های صوتی است. مبتلایان به این نوع خشونت اگر سعی کنند استراحت صوتی داشته باشند و در حد معمول و متعارف از حنجره خود استفاده کنند مشکل‌شان برطرف خواهد شد اما اگر به استفاده بیش از حد از حنجره خود ادامه دهند بتدریج طناب‌های صوتی آنها دچار برآمدگی خواهد شد که برای اصلاح آن ممکن است لازم باشد تحت عمل جراحی قرار گیرند.
رفلاکس یا برگشت محتویات معده به مری نیز می‌تواند منجر به خشونت صدا شود. به طور معمول بین مری و معده دریچه‌ای یک طرفه قرار دارد که اجازه می‌دهد مواد غذایی وارد معده شوند و مانع برگشت آنها به مری می‌شود. در مواردی ممکن است عملکرد این دریچه مختل شده باشد. در این صورت ترشحات اسیدی معده می‌توانند از این دریچه گذشته و به مری وارد شوند. از سوی دیگر می‌دانیم که قسمتی از مری به نای راه دارد. این راه به هنگام بلع توسط مکانیسم‌های دقیقی بسته می‌شود تا مواد غذایی به هنگام بلع به تراشه وارد نشوند.
در مبتلایان به رفلاکس، ترشحات اسیدی معده که به مری برگشته می‌تواند منجر به تحریک و التهاب مخاط حنجره شود. این امر به نوبه خود باعث خشونت صدا می‌شود. در چنین حالتی درمان رفلاکس باعث بهبود خشونت صدای بیمار می‌شود.

دکتر محمدحسن عامری
متخصص گوش، حلق و بینی