آشنایی با عیوب چرخ خیاطی

خانم‌هایی که خیاطی می‌کنند احتمال دارد مشکلات زیادی هنگام خیاطی کردن برایشان پیش بیاید؛ مشکلاتی که سبب سردرگمی و وقفه در کار می‌شود. در این هفته می‌خواهیم تعدادی از فنون …

خانم‌هایی که خیاطی می‌کنند احتمال دارد مشکلات زیادی هنگام خیاطی کردن برایشان پیش بیاید؛ مشکلاتی که سبب سردرگمی و وقفه در کار می‌شود. در این هفته می‌خواهیم تعدادی از فنون رفع عیوب معمول چرخ خیاطی را به شما بگوییم. سعی کنید‌ همیشه از نخ مناسب با ماشین دوخت استفاده کنید تا بخیه‌ها خوب دوخته شود. اگر نخ روی کار جمع شد و بخیه‌ها شل بود علت آن این است که نخ روی چرخ سفت شده و نخ ماسوره شل است. اگر نخ زیر در نوک بخیه‌ها شل است، دستگاه تنظیم کشش نخ را حرکت دهید و امتحان کنید تا دوخت مرتب شود.
اگر نخ ماسوره پاره شد درجه کشش نخ تنظیم نیست. اگر چرخ هنگام کار کردن گیر کرد، نخ در ماسوره گیر کرده است.
چنانچه چرخ به هیچ‌وجه حرکت نکرد، علت آن پیچیده شدن نخ در ماکو یا تمام شدن روغن چرخ است.. اگر چرخ هنگام کار صدا می‌کند، ممکن است روغن چرخ تمام شده یا از روغن مانده استفاده شده باشد.‌ اگر در موقع دوختن سوزن بشکند ممکن است سوزن در محل خود شل شده باشد یا به چرخ نخورد. از درست بودن محل قرار گرفتن سوزن مطمئن شوید. ممکن است سوزن کج شده باشد.
این امکان نیز وجود دارد که اندازه سوزن با ضخامت نخ و پارچه متناسب نباشد. برای اینکه کار با ماشین دوخت راحت‌تر باشد به چند نکته توجه کنید: ماشین دوخت را جایی قرار دهید که دارای نور طبیعی یا مصنوعی کافی باشد. ماشین دوخت را روی میز بگذارید. از صندلی مناسب برای کار استفاده کنید. در کنار ماشین دوخت خود یک سطل مخصوص ریختن ضایعات پارچه و نخ قرار دهید. از خم شدن پشت ماشین دوخت خودداری کنید. سوزن و سنجاق ته‌گرد را به لب نگذارید. پارچه خیاطی را برای برش زدن بهتر است روی میز پهن کنید و برش بزنید.
اگر با پارچه سفید کار می‌کنید بهتر است قبلاً دست‌هایتان را کاملاً بشویید و خشک کنید.
بعد از هر ساعت کار مداوم اندکی نرمش کنید و راه بروید. بعد از دوخت هر لباس، ماشین دوخت را تمیز کرده اگر نیاز بود آن را روغن‌کاری کنید. اگر اولین بار است که چرخ خیاطی گرفته‌اید، بهتر است اول کمی تمرین کنید. برای این کار یک قطعه پارچه تهیه کنید که نه زیاد نازک و نه زیاد کلفت باشد، سپس آن را با مل خیاطی خط‌کشی کنید و با رنگ مخالف پارچه سعی کنید از روی خطوط بدوزید. در این حالت کیفیت دوخت و درجه دوخت بخیه‌ها را کاملاً تنظیم کنید. حالا بدون استفاده از خط‌کشی خطوطی متقاطع با خطوط یاد شده بدوزید، سعی کنید خطوط کاملاً موازی باشند. حالا می‌توانید دوخت اولین لباس خود را آغاز کنید.

ز. حسینی