درد گوش و دندان رابطه دارند

آیا امکان دارد گوش‌درد داشته باشیم اما این درد مربوط به دندان‌هایمان باشد؟ پاسخ، مثبت است. والدین زیادی نمی‌دانند باید کودکشان را نزد متخصص گوش و حلق و بینی ببرند یا دندان‌پزشک؟ …

آیا امکان دارد گوش‌درد داشته باشیم اما این درد مربوط به دندان‌هایمان باشد؟ پاسخ، مثبت است. والدین زیادی نمی‌دانند باید کودکشان را نزد متخصص گوش و حلق و بینی ببرند یا دندان‌پزشک؟ دردهای ناحیه سر و صورت جزو شایع‌ترین دردها هستند و این دردها می‌توانند عوامل متعددی داشته باشند.
در مواردی محل درد و عامل ایجادکننده درد به وسیله بیمار یا پزشک قابل تشخیص است اما در برخی از موارد علت و عامل درد مشخص نیست یا به صورت نادرست، به وسیله بیمار توضیح داده می‌شود. به عبارت بهتر، ممکن است درد به صورت منتشر در یک طرف صورت وجود داشته باشد و محل یا دندان خاصی را به عنوان عامل درد نتواند مشخص کند. همچنین احتمال دارد شخص یک عضو یا دندانی را عامل درد معرفی کند در حالی که عامل درد دندان دیگر در فک مقابل یا دندان‌های مجاور یا حتی اعضای دیگر باشد. به این نوع درد، دردهای ارجاعی گفته می‌شود.
دردهای ارجاعی در ناحیه سر و صورت، بسیار شایع‌اند و تشخیص این دردها کاری مشکل و بسیار با اهمیت است. درد ارجاعی می‌تواند از یک دندان با دندان‌های مجاور در همان نیم فک یا با فک مقابل اشتباه شود. همچنین این امکان وجود دارد که درد دندان با درد گوش – درد ناشی از سینوزیت، دردهای عروقی و درد ناشی از نورالژی اشتباه شود. درباره کودکان این دردها خصوصیت دیگری نیز دارند. شکل‌گیری و رویش دندان‌های دایمی که همراه با تخریب و تحلیل فیزیولوژیک است. همچنین واکنش اطفال نسبت به درد جزو مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنم والدین اطفال خود را برای معاینه و تشخیص نزد دندان‌پزشک متخصص کودکان ببرند تا با استفاده از رادیوگرافی‌های لازم و آزمایش‌های کلینیکی اقدام لازم صورت گیرد. بدیهی است در صورت لزوم دندان‌پزشک متخصص کودکان با صلاحدید خود اقدام به مشاوره با سایر متخصصان در رشته‌های مرتبط خواهد کرد.

دکترمحمدجعفر اقبال
استاد دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی