توالت‌های فرنگی و عفونت‌های پوستی

عفونت‌های قارچی پوست انسان می‌توانند به وسیله قارچ‌های سطحی به نام درماتوفیت ایجاد شوند که انتقال آنها به راحتی از طریق تماس مستقیم فرد با فرد یا به طور شایع‌تر از طریق وسایل …

عفونت‌های قارچی پوست انسان می‌توانند به وسیله قارچ‌های سطحی به نام درماتوفیت ایجاد شوند که انتقال آنها به راحتی از طریق تماس مستقیم فرد با فرد یا به طور شایع‌تر از طریق وسایل و اشیای آلوده است. توجه داشته باشید که هر نوع وسایل مورد استفاده یک فرد مبتلا می‌تواند آلوده شود و آلودگی را به فرد بعدی انتقال دهد.
متاسفانه با توجه به انواع مختلف بالینی قارچ‌ها و نیز استعداد فرد میزبان در ابتلای به آن و نیز با توجه به تفاوت‌هایی که در قدرت تهاجمی این قارچ‌ها وجود دارد، ممکن است تابلوهای متفاوت و متعددی از آنها را در افراد مختلف شاهد باشیم. به نحوی که بعضا نحوه درگیری پوست یا ناخن کاملا از نظر دور می‌ماند و می‌تواند منبع درگیری افراد زیادی در جامعه باشد. بنابراین گاهی انواع غیرالتهابی و غیرچرکی این ضایعات، تابلوی بالینی بسیار ساکتی دارند و فرد را به حامل و ناقل بی‌سروصدای بیماری تبدیل می‌کنند. این خطر، به ویژه در بیمارانی که به هر علتی زمینه نقصان ایمنی دارند، بارزتر و مهم‌تر است.
بنابراین ملاحظه کنید که وسایل شخصی، لباس‌های آلوده،وسایل ورزشی در سالن‌های ورزشی و شنا، شیرهای دستشویی و توالت‌فرنگی یا هر نوع سرویس بهداشتی که مراعات دقیق مسایل بهداشتی در آنها انجام نشده باشد و خلاصه هر محیطی که باعث حفظ و پایداری اسپورهای قارچ شود، در افراد مستعد باعث ابتلا خواهد شد.
توصیه می‌کنیم در این مورد استفاده از وسایل یا سطوح مشترک به حداقل برسد و تا آنجا که ممکن است از وسایل یکبار مصرف در مکان‌های عمومی استفاده شود و نیز وسایل شخصی و حتی لباس از قبیل روسری و کلاه به طور مشترک به کار نروند. استفاده از کفش‌های کتانی یا کفش‌هایی که باعث تعریق زیاد پا می‌شوند، به ‌ویژه اگر طی ساعت‌های طولانی باشد، می‌تواند به راحتی باعث ایجاد انواع قارچ‌های کف پا یا انگشتان پا یا ناخن‌ها شود و ورزشکاران محترم باید به این موضوع توجه داشته باشند.
شست‌وشوی دقیق پاها و لای انگشتان پا و به‌ویژه خشک کردن کامل آنها بعد از شست‌وشوی مناسب به دنبال فعالیت‌های ورزشی لازم است. همین‌طور باید کفش‌ها و لباس‌های ورزشی منحصر به خود فرد باشند و به طور مشترک استفاده نشوند. در صورت مشاهده هر نوع ریزش مو در قسمتی از سر یا ریش یا بروز خارش و ضایعه التهابی در صورت یا کف سر یا لای انگشتان و کف پاها یا بروز هر نوع قرمزی و خارش یا جوش‌های چرکی در ناحیه کشاله ران‌ها سریعا با پزشک متخصص پوست مشورت و با تشخیص و درمان به موقع هم خودتان و هم اطرافیانتان را از خطر ابتلا و انتقال این نوع بیماری‌ها محافظت کنید.

دکتر فریده مهتی پور
متخصص پوست و مو