علائم و راه درمان تنگی نفس

با تشخیص علت تنگی نفس از خطرات نهفته آن به موقع پیش گیری کنید تنگی نفس، عارضه معمولی است که به آن توجه چندانی نمی کنیم. به طور معمول انجام فعالیت های شدید یا بلند کردن شیء سنگین …

با تشخیص علت تنگی نفس از خطرات نهفته آن به موقع پیش گیری کنید
تنگی نفس، عارضه معمولی است که به آن توجه چندانی نمی کنیم. به طور معمول انجام فعالیت های شدید یا بلند کردن شیء سنگین باعث تنگی نفس می شود. در این حالت فرد به نفس نفس می افتد و با تنفس عمیق سعی می کند اکسیژن وارد بدن کند. پس از گذشت چند دقیقه هنگامی که اعصاب آرام شد، نفس به حالت معمولی برمی گردد. این امر که اغلب در زندگی روزانه خود تجربه می کنیم، جای نگرانی ندارد. اما اگر این حالت باعث شود برای نفس کشیدن عادی روی خود فشار بیاورید، قابل تامل است. اگر به هنگام و یا پس از صحبت کردن احساس خفگی می کنید یا پس از طی کردن چند پله احساس می کنید در یک مسابقه ماراتن شرکت کرده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگرچه تنگی نفس به خودی خود عارضه مهمی نیست اما خطرات جسمی که در پس آن نهفته است باعث نگرانی می شود. بهتر است با تشخیص علت تنگی نفس از خطرات نهفته آن به موقع پیش گیری کنید.
● علل:
▪ استعداد ابتلا به برخی آلرژی ها
▪ اختلالات تنفسی مانند آسم
▪ به نقل از «نیوزویک» پرخوری باعث می شود معده روی دیافراگم فشار وارد کند.
▪ یکی از علایم بیماری برونشیت تنگی نفس است.
▪ اختلالات حاد اضطرابی به سفت شدن قفسه سینه منجر می شود.
▪ بیماری متعدد قلبی
▪ بیماری های ریوی که با آسیب رساندن به بافت های ریه باعث تنگی نفس می شود.
▪ نداشتن فعالیت جسمی باعث می شود فرد به هنگام انجام دادن کارهای معمولی با کمبود نفس روبه رو شود.
▪ چاقی مفرط
● علایم:
▪ سختی در نفس کشیدن
▪ تنفس تند
▪ سختی در حرف زدن
▪ درگیر شدن عضلات گردن و سینه
● درمان:
ورزش های تنفسی انجام دهید. به آرامی نفس بکشید تا با نگه داشتن نفس قفسه سینه منبسط شود. سپس هوا را خارج کنید این حرکت را چندین بار تکرار کنید تا ظرفیت قفسه سینه بالا برود. قدرت و مقاومت بدن را با پیاده روی سریع روزانه تقویت کنید. به هنگام راه رفتن از طریق بینی نفس بکشید. در ۲ لیوان چای نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه اضافه و صاف کنید. این چای را تقسیم کنید و حداقل ۳ و یا ۵ بار در روز بخورید تا مجاری برونشیت باز شود. در یک لیوان آب لیمو به مقدار مساوی زنجبیل، سیر و عسل اضافه کنید و بخورید تا تنگی نفس برطرف شود.