راهکارهای صرفه جویی مصرف انرژی -بخش آب - در پروژه های مسکن مهر

● مقدمه چشم انداز برنامه دولت جهت خودکفایی در صنعت ساختمان-با مفهوم خانه دار شدن تمام مردم-ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی رادر سال هدف خود قرار داده است.به جرات میتوان پروژه مسکن …

● مقدمه
چشم انداز برنامه دولت جهت خودکفایی در صنعت ساختمان-با مفهوم خانه دار شدن تمام مردم-ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی رادر سال هدف خود قرار داده است.به جرات میتوان پروژه مسکن مهر را در ردیف یکی از بزرگترین پروژه های ۳۰ ساله اخیر کشوربه شمار آورد. دو فاکتور پراکندگی پروژه در سراسر کشور و جامعه هدف -اقشار کم درامد- از مهمترین ویژگی پروژه میباشد که آنرا از سایر کارها متمایز میکند.
"میزان آب مصرفی برای هر نفر در سال ۱۴۰۰متر مکعب یا ۴/۱ میلیون لیتر میباشد"(اقتباس از ماهنامه kwc-شماره ۳۲) و در آماری دیگر براورد میزان مصرف آب برای هر نفر در هر روز حداقل ۱۴۰ لیتر ذکر شده است. "(مرجع:لوله کشی اب و فاضلاب ساختمان و سپتیک تانک-سید محسن موسوی).با نگاهی به آمارهای فوق و محاسبه تعداد واحدهای در دست ساخت در سراسر کشور،میزان مصرف آب به ارقامی نجومی نزدیک میشود.
پروژه های مسکن مهر –بدلیل تیراژ و گستردگی-زمینه بسیار مساعدی را جهت بهینه سازی مصرف انرژی ایجاد کرده است و لازم است تمامی دست اندرکاران راهکارهای علمی بهینه سازی مصرف را در آن بکار گیرند. با توجه به اهمیت آب در کشور مقاله فوق روشهای کلی بهینه سازی در این بخش را بررسی کرده است
● روش های مقابله با مصرف آب
۱) سیستم های مرکزی جمع اوری فاضلاب و بازیافت برای آبیاری
از آنجاییکه جانمایی واحدهای مسکن مهر بصورت بلوک های آپارتمانی دیده شده است لذا جمع اوری فاضلاب و بازیافت ان در کل پروژه دارای توجیه اقتصادی و فنی میباشد.سیستم های تصفیه خانه علاوه بر کمک به بهداشت محیط های زندگی، صرفه جویی در مصرف آب فضای سبز را شامل میشود.
۲) استفاده از محصولات تاسیساتی استاندارد
در هر واحد از مسکن مهر بطور متوسط ۴ نوع از شیر الات ساختمانی مصرف میگردد.حاصل ضرب آن در تعداد واحدها در سراسر کشور ما را به این نتیجه میرساند که با استفاده از محصولات استاندارد، سالیانه صرفه جویی عظیمی در مصرف آب صورت میگیرد.علاوه بر آن محصولات استاندارد با کنترل میزان سرب و ...موجود در تجهیزات، حافظ سلامتی ساکنین نیز میباشد.
۳) جدا سازی شبکه آب شرب از آب شستشو
گزینه فوق در بسیاری از کشورها اجرا شده و لازم است تا به عنوان پایلوت در پروژه مهر مورد بهره بردارسی قرار گیرد.با توجه به مصرف بالای آب شستشو نسبت به شرب، ظرفیت زیادی از تصفیه خانه های آب کشور ازاد میگردد.
● سخن آخر
پروژه مسکن مهر صنعت ساختمان را در سنوات اخیر تحت الشعاع خود قرار داده است. از مهمترین پیامدهای آن میتوان به صنعتی سازی ساختمان، سبک سازی،استفاده از فن اوری های نوین ،بکار گیری تجهیزات کاهنده انرژی و ... اشاره کرد. با توجه به عزم دولت در واقعی کردن هزینه های کشور از جمله در بخش آب و با توجه به کم آبی مفرط در کشور ، مسکن مهر آزمون مهمی برای دست اندرکاران بوده تا روش های صرفه جویی در مصرف انرژی را عملا به نمایش بگذارند.

حسین پیوندی
متولد سال ۱۳۳۹
فارغ التحصیل سال ۱۳۶۸ از دانشکده معماری و شهرسازی
دانشگاه شهید بهشتی(ملی تهران)
رئیس هئیت مدیره مهندسین مشاور پیوند بافت
حبیب داداشی
متولد سال ۱۳۴۱
فارغ التحصیل سال ۱۳۷۱ از دانشکده معماری و شهرسازی
دانشگاه علم و صنعت
مدیر عامل مهندسین مشاور پیوند بافت