سرطان دهان در کمین آقایان بالای ۵۰ سال

منظور از سرطان دهان، ضایعات بدخیمی است که در نواحی مختلف دهان و حلق رخ می‌دهد. اگرچه شیوع کلی این نوع سرطان بالا نیست، از آنجا که در صورت تشخیص دیرهنگام ممکن است به عوارض شدیدی …

منظور از سرطان دهان، ضایعات بدخیمی است که در نواحی مختلف دهان و حلق رخ می‌دهد. اگرچه شیوع کلی این نوع سرطان بالا نیست، از آنجا که در صورت تشخیص دیرهنگام ممکن است به عوارض شدیدی مثل از دست رفتن قسمتی از فکین یا بافت‌های نرم دهان مثل زبان منجر شود یا حتی منجر به مرگ شود.
بسیار اهمیت دارد که از این بیماری پیشگیری شود و در صورت بروز بلافاصله تشخیص داده شده و اقدامات لازم انجام شود. عوامل اصلی خطر برای ایجاد سرطان دهان، شامل مصرف دخانیات و تنباکو (چه به صورت دودکردنی و چه به صورت جویدنی) و همچنین مصرف الکل است. این دوعامل، اثر تشدیدکنندگی نیز روی هم دارند یعنی اگر با هم مصرف شوند احتمال ایجاد بیماری بسیار بالا می‌رود. همچنین احتمال بیماری در کسانی که سابقه سرطان در قسمت‌های مختلف بدن دارند نیز بیشتر است. عوامل دیگری نیز مثل کمبود ویتامین‌هایA ،C ،E و آهن، سابقه ژنتیکی، نور خورشید (برای سرطان لب)، ضربه‌ها و تحریکات ناشی از دندان‌ها (مثلا دندان‌ها یا پرکردگی‌هایی که شکستگی دارند یا دست دندان‌های نامناسب) و بعضی عفونت‌های ویروسی نیز اگرچه عامل خطر مستقیم محسوب نمی‌شوند، فرد را مستعد ابتلا به سرطان دهان می‌کنند. این بیماری بیشتر در مردان و در سنین بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.
برای پیشگیری از سرطان دهان باید مصرف دخانیات و الکل ترک شود؛ حداقل ۵ وعده میوه و سبزی‌های تازه در روز مصرف شود و در صورتی که هر زخم یا ضایعه‌ای بیش از ۲ هفته در دهان باقی بماند، باید حتما به دندان‌پزشک یا متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کرد. مردان بالای ۵۰ سال و کسانی که سابقه سرطان در خانواده دارند، باید بیشتر مراقب رعایت این توصیه‌ها باشند.

دکتر محمدرضا خامی
متخصص سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران