غذاهای دریایی در مالزی پرطرفدارند

درباره این عادت مردم مالزی که انواع ماهی و میگو را زنده انتخاب می‌کنند و بلافاصله برای طبخ سفارش می‌دهند باید بگوییم که این عادت بسیار خوب است زیرا هر چه فاصله صید تا مصرف غذاهای …

درباره این عادت مردم مالزی که انواع ماهی و میگو را زنده انتخاب می‌کنند و بلافاصله برای طبخ سفارش می‌دهند باید بگوییم که این عادت بسیار خوب است زیرا هر چه فاصله صید تا مصرف غذاهای دریایی کمتر باشد، ارزش غذایی آنها بیشتر حفظ خواهد شد.
مردم این کشور از میان غذاهای دریایی صدف، اسب دریایی و هشت‌پا را بیشتر می‌پسندند. کلا باید گفت مصرف هر نوع غذاهای دریایی توصیه می‌شود زیرا هم گوشت آنها سفید است و هم چربی‌شان از نوع غیراشباع است البته از بین آنها، صدف ارزش غذایی بالاتری دارد.
غذاهای دریایی منبع خوب پروتئین و ید هستند و صدف به طور خاص سرشار از آهن و کلسیم است. این غذاهای دریایی از بسیاری جهات شبیه ماهی هستند و امگا۳ فراوانی دارند. در کشور ما گرچه صدف صید می‌شود و در دریا زیاد است ولی مصرف آن منع مذهبی دارد. در کل صدف که هم پروتئین بالایی دارد و هم منبع خوب امگا۳، آهن و روی است.
شاید یکی از عادات بد مردم مالزی در مقابل این دو عادت خوب، سرخ‌کردن غذاهای دریایی آن هم با روغن ماهی است. روش سرخ کردن به طور کلی توصیه نمی‌شود چون هم درصد چربی غذا بالا می‌رود و هم به ویژه برای غذاهای دریایی، سبب تغییر فرم چربی‌های غیراشباع موجود می‌شود و با اکسید شدن آنها ترکیبات مضر به وجود می‌آیند. در ضمن امگا۳ نیز از بین می‌رود.
استفاده از روغن‌ ماهی برای سرخ کردن نیز اشتباه است گرچه روغن ماهی منبع خوب ویتامین D و امگا۳ است اما سرخ کردن با آن باعث می‌شود در خود روغن ماهی تغییراتی ایجاد شود و خاصیت خود را از دست بدهد.
درباره عادت دیگر مالایی‌ها، آن هم خوردن زیاد نارگیل و شیر آن باید گفت، نارگیل درصد چربی اشباع بالایی دارد. یک لیوان شیرنارگیل در مقایسه با یک لیوان شیر معمولی پرکالری‌تر است یعنی اگر یک لیوان شیر معمولی ۱۲۰ کیلو کالری داشته باشد، یک لیوان شیرنارگیل حدود ۵۵۰ کیلوکالری انرژی دارد.
از سوی دیگر شیرنارگیل در مقایسه با شیر معمولی پروتئین پایین‌تری دارد و از نظر کلسیم نیز بسیار فقیر است. در ضمن، یک لیوان شیر معمولی ۱۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد در حالی که همین مقدار شیرنارگیل دارای ۳۹ میلی‌گرم از این ماده معدنی است. بنابراین جایگزین کردن شیرنارگیل به جای شیر اصلا توصیه نمی‌شود اما مصرف تفننی‌اش، آن هم برای تنوع اشکالی ندارد.

دکتر گلبن سهراب
متخصص تغذیه