۱۵ نوامبر سال ۱۳۱۵ میلادی ـ جنگ‌ مورگارتن عامل اتحاد سوئیس

۶۹۵ سال پیش در روز ۱۵ نوامبر سال ۱۳۱۵ میلادی در مورگارتن در جنوب زوریخ روستاییان کوه نشین سوئیس نیروهای نظامی دوک لئوپولد دو اتریش ، ارباب فئودال هابسبورگ را به سختی شکست داده …

۶۹۵ سال پیش در روز ۱۵ نوامبر سال ۱۳۱۵ میلادی در مورگارتن در جنوب زوریخ روستاییان کوه نشین سوئیس نیروهای نظامی دوک لئوپولد دو اتریش ، ارباب فئودال هابسبورگ را به سختی شکست داده و آنها را وادار به فرار می کنند.
این یکی از نادرترین جنگ های قرون وسطایی بود که در جریان آن یک جامعه روستایی توانست سربازان و مزدوران تا بن دندان مسلح ارباب فئودال خود را شکست دهد.
پیروزی در جنگ مورگارتن موجب تحکیم اتحاد کانتون های سوئیسی کوه های آلپ می شود.
کانتون های مجاور به ویژه شهرهای زوریخ ، بال و برن نیز به کنفدراسیون جدید می پیوندند.این جوامع آزاد ، علی رغم بافت بورژوازی جبهه مشترکی را با کانتون های روستایی علیه ادعاهای خاندان هابسبورگ تشکیل می دهند.
این روستاییان سخت کوش کوه نشین هنگام نبرد نشان می دهند که دلهره آورترین سربازان قاره اروپا هستند. فقط ظرف چند روز کانتون ها توانستند ده ها هزار نفر را بسیج کنند.
به محض اطلاع از حمله دشمن ، ساکنان کانتون ها بدون فوت وقت مزارع را ترک کرده و با برداشتن نیزه های بلند با آرایش نظامی عازم جبهه جنگ شدند.
در هنگام حمله ، بوق های کوه نشینان سوئیسی با طنین گوشخراش شان دشمن را به وحشت انداخته و ساکنان کنفدراسیون سوئیس به لطف نیزه های بلند خود برای عقب راندن حملات سوارنظام دشمن با دشواری چندانی مواجه نمی شدند.
در حالی که ارتش فئودال و مزدورهای ایتالیایی دوک لئوپولد برای گرفتن خون بهای هرچه بیشتر تلاش در اسیر کردن سوئیسی ها داشتند ، کوه نشینان که برای خون بها کیسه ندوخته بودند ، ترجیح می دادند ، تعداد بیشتری از افراد دشمن را به هلاکت برسانند.این مساله موجب رعب و وحشت بیشتر نیروهای فئودال می شد.
به این ترتیب ، در روز ۱۵ نوامبر سال ۱۳۱۵ میلادی در مورگارتن در جنوب زوریخ روستائیان کوه نشین سوئیس نیروهای نظامی و مزدوران دوک لئوپولد دو اتریش ، ارباب فئودال هابسبورگ را در هم شکسته و ناگزیر به فرار کردند .
پیروزی در این جنگ نقطه عطف اتحاد کانتون ها و ایجاد کنفدراسیون سوئیس می شود.در عین حال ، کوه نشینان سوئیس به عنوان سربازانی شجاع و جنگجو در قاره اروپا شهرت می یابند.

بهرام افتخاری