لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ؛ مساله این است

سال گذشته در بازار امریکای شمالی سهم فروش لپ‌تاپ از مرز ۵۰ درصد فراتر رفت و بالاخره دستگاه‌های دسک‌تاپ(کامپیوترهای رومیزی) را مقهور کرد. آمار دقیق سهم فروش لپ‌تاپ را برخی منابع …

سال گذشته در بازار امریکای شمالی سهم فروش لپ‌تاپ از مرز ۵۰ درصد فراتر رفت و بالاخره دستگاه‌های دسک‌تاپ(کامپیوترهای رومیزی) را مقهور کرد. آمار دقیق سهم فروش لپ‌تاپ را برخی منابع ۵۲ و برخی دیگر ۵۵ درصد اعلام کرده‌اند. مهم این است که لپ‌تاپ‌ها بیش از دسک‌تاپ‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. البته برای انجام برخی امور، ‌استفاده از دسک‌تاپ‌ها اجتناب‌ناپذیر است. این را می‌خواهم بگویم که بالاخره روزی می‌رسد که در همین ایران خودمان شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود. میزان فروش لپ‌تاپ در بازار داخلی در سال ۱۳۸۷ از مرز یک میلیون دستگاه فراتر رفت. در سال ۱۳۸۸ با توجه به شرایط قمر در عقرب بازار جهانی پیش‌بینی شده بود که آمار فروش لپ‌تاپ در بهترین وضعیت، همانند سال ۸۷ باشد، اما در کمال شگفتی میزان فروش این موجودات تا نزدیکی‌های دو میلیون دستگاه پیش رفت. البته ورود لپ‌تاپ از مبادی غیرقانونی موجب می‌شود آمار دقیقی از فروش حاصل نشود. این آمار را از فروشندگان اصلی که بخش اصلی بازار لپ‌تاپ را در اختیار دارند دریافت کرده‌ام. هنوز آمار دقیقی برای نیم‌سال ۱۳۸۹ دریافت نشده، اما چیزی که در بازار به عینه قابل مشاهده است، گویای این نکته است که فروش لپ‌تاپ کاهش پیدا نکرده است.
اگر دستگاه‌های لپ‌تاپک را نیز در زمره لپ‌تاپ‌ها قرار دهیم، این آمار افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. راستش نمی‌دانم که چند درصد از فروش کامپیوترهای خانگی در بازار داخلی به لپ‌تاپ اختصاص دارد، اما می‌توان به ضرس قاطع پیش‌بینی کرد که میزان فروش لپ‌تاپ به دلیل افزایش توان پردازشی، کاهش قیمت، افزایش اقبال عمومی، نیاز به حمل اطلاعات و البته موضوع مصرف انرژی در سه چهار سال آینده تنه به تنه دسک‌تاپ خواهد زد. اگر در همین روزها قصد تهیه کامپیوتر خانگی دارید، به این موضوع فکر کنید که با قیمتی نزدیک به دسک‌تاپ می‌توانید لپ‌تاپی تهیه کنید که سیستم‌عامل اصیل دارد، سازگاری قطعات آن با یکدیگر تضمین شده است، انرژی مختصری در قیاس با دسک‌تاپ مصرف می‌کند و به سهولت قابل حمل است.

جواد زارعی-itbaz.ir