معرفی بازی های بومی و محلی

● تخم مرغ بازی ▪ اهداف بازی: نشان دادن مهارت و قدرت، سرگرمی ▪ تعداد بازیکنان: ۲ نفر ▪ ابزار بازی: ۲ عدد تخم مرغ ▪ محوطه بازی: فضای بسته ▪ شرح بازی: تعداد بازیکنان این بازی ۲ نفر است …

● تخم مرغ بازی
▪ اهداف بازی: نشان دادن مهارت و قدرت، سرگرمی
▪ تعداد بازیکنان: ۲ نفر
▪ ابزار بازی: ۲ عدد تخم مرغ
▪ محوطه بازی: فضای بسته
▪ شرح بازی: تعداد بازیکنان این بازی ۲ نفر است که هر کدام، یک تخم مرغ در دست دارند یکی از افراد، تخم مرغی را میان دو دستش قرار می دهد به طوری که قسمت بالای تخم مرغ یعنی به طور تقریبی یک چهارم تخم مرغ در بیرون از دست و قابل رویت باشد و نفر دوم با نوک تخم مرغی که در دست دارد به آهستگی ضربه ای به تخم مرغ طرف مقابل می زند.
در این وضعیت یکی از تخم مرغ ها می شکند و تخم مرغی که سفت تر باشد نمی شکند.
تخم مرغ شکسته به فرد برنده می رسد یعنی فرد پیروز علاوه بر این که تخم مرغ خود را دارد، تخم مرغ مقابل را نیز از آن خود می کند.
در این بازی برخی ها اعتقاد دارند تخم مرغی محکم و سفت است که در درجه اول محلی باشد و در درجه دوم رنگش قهوه ای باشد.
این بازی بیشتر در ماه های اسفند و فروردین در بین روستاییان رایج است.
● تریس بازی
▪ اهداف بازی: سرگرمی، افزایش هوش، ذکاوت، تمرکز و دقت
▪ تعداد بازیکنان: ۲ نفر
▪ ابزار بازی: یک برگه کاغذ، قلم، ۹ عدد نخود، ۹ عدد لوبیا
▪ محوطه بازی: فضای بسته
▪ شرح بازی: این بازی دو نفره انجام می شود. قبل از بازی، جدولی می کشند.
بازیکن اول باید ۹ دانه نخود و بازیکن دوم نیز ۹ دانه لوبیا داشته باشد.
به روش گل یا پوچ، آغاز کننده بازی را تعیین می کنند.
نفر اول، یک مهره روی نقطه های جدول می گذارد و نفر دوم نیز یک مهره روی یکی از نقطه ها قرار می دهد.
گذاشتن مهره ها به طور نوبتی ادامه پیدا می کند و بازیکنان تلاش می کنند تا ۳ مهره خود را در یک ردیف روی نقطه ها بگذارند و تریس بسازند.
فردی که موفق به انجام کار شود جایزه اش این است که باید مهره ای از حریف مقابل بردارد و کنار بگذارد. در همین جا باید یادآور شویم که بازیکنان در ضمن بازی ۲ کار مهم را مدنظر دارند؛ یکی قرار دادن سه مهره در یک خط ورودی سه خط (تریس) و دومی مانع شدن از انجام کار تریس توسط حریف است.
زمانی که دو بازیکن ۹ مهره خود را روی جدول قرار دادند و مهره ها تمام شد، نوبت به حرکت مهره ها روی خطوط می رسد تا بازیکنان با جابه جایی مهره ها، بتوانند تریس بسازند و مهره ای را از حریف بگیرند. لازم به توضیح است مهره ها در حالی روی خطوط به سوی نقطه های مجاور حرکت می کنند که هیچ مهره ای در مقابل وجود نداشته باشد و نقطه های مجاور خالی باشد. هیچ مهره ای نمی تواند به حالت پرش از روی مهره های دیگر بپرد.
این بازی هم چنان ادامه پیدا می کند تا جایی که از یکی از حریفان فقط ۳ مهره باقی بماند. در این حال بازیکنی که فقط ۳ مهره داشته باشد، شرط حرکت روی خطوط و خالی بودن نقطه های مجاور برای او برداشته می شود و بازیکن می تواند، مهره هایش را در نوبت خود، بردارد و روی هر نقطه ای که لازم می داند بگذارد و از پریدن روی مهره ها نیز آزاد است.
این بازی هم چنان ادامه دارد تا این که از حریفی ۲ مهره باقی بماند. در آن صورت حریفی که آخرین مهره اش را از دست بدهد و فقط ۲ مهره داشته باشد، نمی تواند، تریس بسازد.
در نتیجه، بازی را می بازد. چون تریس فقط با ۳ مهره ساخته می شود. در این بازی ممکن است در طول بازی از هر دو بازیکن فقط سه مهره باقی بماند که در این صورت هر دو با جابه جایی مهره ها تلاش می کنند تریس بسازند و در ضمن باید از تریس ساختن حریف ممانعت کنند.
هرکس بتواند با تیزهوشی و ذکاوت زودتر تریس بسازد برنده بازی خواهد بود. جایزه بازی را نیز بین خودشان به طور اختیاری در نظر می گیرند.ساختن تریس به طور عمودی، افقی یا ضربدری ممکن خواهد بود.