گردابی در شهر خرم‌آباد

اگرچه امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و برخورداری از روش‌های نوین، بسیاری از مشکلات بشر دیروز سهل گشته، اما با نگاهی دقیق به آثار به جا مانده از گذشته در می‌یابیم گذشتگان با …

اگرچه امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و برخورداری از روش‌های نوین، بسیاری از مشکلات بشر دیروز سهل گشته، اما با نگاهی دقیق به آثار به جا مانده از گذشته در می‌یابیم گذشتگان با استفاده از ابزار اولیه و ساده نیازهای خود را به بهترین شکل ممکن حل می‌کرده و امروز با وجود گذشت سال‌ها، الگوبرداری از همان تکنولوژی‌های بظاهر ساده چراغ راه بسیاری از اختراعات شده است.
یکی از آثار تاریخی به جای مانده از دوران ساسانیان که وظیفه هدایت و توزیع آب آشامیدنی در سطح شهر شاپورخواست (خرم‌آباد کنونی) را به عهده داشته، گرداب سنگی (گرداو بردینه) است.
این بنای سنگی مدور شکل و پرشکوه که در مرکز این شهر خودنمایی می‌کند به دور چشمه‌ای احداث شده که علاوه بر تقسیم آب آشامیدنی در شهر برای مشروب نمودن اراضی و بهره‌برداری از آسیاب‌های آبی نیز از آن استفاده می‌شده است.
محیط گرداب ۲۵۶ متر مربع و ارتفاع آن تا کف چشمه نیز ۱۸ متر است. این بنا با سنگ و ساروج ساخته شده تا با مقاومت، آب خارج شده از گرداب را کنترل و سپس از طریق دریچه‌ای آن را به کانال‌ها منتقل کند و از طریق این کانال به نقاط مختلف شاپورخواست آبرسانی شود.
امروز با گذشت سال‌ها، این بنا همچنان استوار ایستاده است و با این‌که سازمان میراث فرهنگی حاشیه آن را آزاد کرده و با ایجاد فضای سبز برای نمایان شدن گرداب اقداماتی انجام داده، اما به نظر می‌رسد در راستای اقدامات مرمتی وحفاظتی اقدامات چشمگیری انجام نشده و گاهی اوقات در بدنه این بنا دستنوشته‌های یادگاری نیز به چشم می‌خورد.
استان لرستان با بهره‌گیری از آثار تاریخی و طبیعی بی‌شمار، قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد و امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حمایت مسوولان، این آثار در خدمت رشد و توسعه استان قرار گیرند.

هادی سعادتی