کج گردنی

● تعریف تورتیکولیس ، حالت کج شدن گردن است که در این وضعیت ، سر به یک طرف منحرف می شود درحالیکه چانه (فک) به سمتی دیگر بر می گردد. ● علائم - حرکت محدود - سردرد - لرزش سر - گردن درد - شانه …

● تعریف
تورتیکولیس ، حالت کج شدن گردن است که در این وضعیت ، سر به یک طرف منحرف می شود درحالیکه چانه (فک) به سمتی دیگر بر می گردد.
● علائم
- حرکت محدود
- سردرد
- لرزش سر
- گردن درد
- شانه در یک طرف بدن بالاتر است
- سختی عضلات گردن
- تورم عضلات گردن (احتمالاٌ از زمان تولد)
● عوامل و فاکتورهای خطر
تورتیکولیس ممکن است اینگونه باشد :
- موروثی : در رابطه با ژنهای ناقص
- اکتسابی : در نتیجه آسیب به سیستم عصبی یا ماهیچه ها پیشرفت می کند.
اگر این وضعیت بدون عامل شناخته شده ای روی دهد ، تورتیکولیس (کج گردنی ) بی علت نامیده می شود.
کج گردنی هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می افتد. کج گردنی مادرزادی ( از بدو تولد) ممکن است در صورتی روی دهد که سر جنین هنگام رشد در رحم در موقعیت نامناسبی قرار گیرد یا اینکه ماهیچه یا منبع خون گردن جنین آسیب دیده باشند.
● تست ها و تشخیص ها
تست ها یا فرآیندهای مختلف برای کشف عوامل احتمالی درد سر و گردن انجام می شوند. معاینه جسمی، کوتاه شدگی قابل رویت ماهیچه های گردن را نشان می دهد و سر به طرفی که تحت تأثیر قرار گرفته منحرف می شود درحالیکه فک به سمت مخالف بر می گردد.
● درمان ها
درمان تورتیکولیس مادرزادی شامل کشش ماهیچه های کوتاه شده گردن می باشد. کشیدگی مربوطه و تثبیت موقعیت ، درمانهای کاربردی در نوزادان و کودکان می باشد. چنین درمانهایی اغلب موفقیت آمیز هستند بویژه اگر ۳ ماه پس از تولد آغاز شوند.
اگر روشهای درمانی دیگر با شکست مواجه شوند، عمل جراحی برای تصحیح ماهیچه گردن ممکن است در سالهای قبل از دبستان انجام گردد.
تورتیکولیس اکتسابی با شناسایی علت مربوطه اختلال، درمان می شود. کاربرد گرما، کشش تیره گردن و ماساژ احتمالاٌ به رفع درد سر و گردن کمک می کنند. نرمش های کششی و گردن بند ها می توانند به اسپاسم های عضلانی کمک کنند.
داروهای مورد استفاده برای درمان این وضعیت عبارتند از یک داروی انتی کولینرژیک (ضد فعال کننده) بنام باکلوفن. تزریق بوتولینوم توکسین می تواند باعث رفع موقتی کج گردنی شود اما تزریق های مکرر معمولاٌ هر سه ماهه مورد نیاز می باشند. عمل جراحی بندرت صورت می گیرد.
● درمانهای جایگزین
بیوفیدبک ممکن است برای بعضی از بیماران موثر باشد. ماساژ درمانی منظم می تواند درد اضافی در نواحی جبرانی بدن کاهش دهد. دو درمان بر اساس انرژی ، طب سوزنی و داروی هموپاتیک می توانند برای متعادل سازی مجدد کل فرد ، کمک به تصحیح تورتیکولیس کار کنند .علاوه بر این، گیاهانی که می توانند به تعادل محرک از سیستم عصبی کمک کنند اغلب توصیه می شوند.
● مشکلات
مشکلات احتمالاٌ عبارتند از :
- تورم عضلات، درمان اولیه ممکن است مانع بدتر شدن وضعیت شود.

منبع: health.yahoo.net
مترجم: شبکه مترجمین ایران