سیاره‌ای در منطقه طلایی

سیاره Gliese ۵۸۱ G چهارمین سیاره در منظومه Gliese ۵۸۱ (در کهکشان راه شیری) است. و در منطقه طلایی واقع شده است منطقه ای که نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم و سیاره ای که نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک، …

سیاره Gliese ۵۸۱ G چهارمین سیاره در منظومه Gliese ۵۸۱ (در کهکشان راه شیری) است. و در منطقه طلایی واقع شده است منطقه ای که نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم و سیاره ای که نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک، از سیاره ما خیلی دور نیست و به ستاره اش هم خیلی نزدیک نیست، جایی که میزبان خوبی برای آب مایع است، سطح های سنگی و مسطح، جاذبه و اتمسفر همه چیز عالیست، درست شبیه به زمین به گفته R. Paul Butler مسئول موسسه Carnegie واشنگتن «اولین سیاره ای است که در منطقه طلایی واقع شده است»
بر خلاف ۵۰۰ سیاره ای که در بیرون منظومه شمسی تا کنون یافته شده، این سیاره مطابق با پیش بینی ها درست در جایی با امکان وجود حیات(habitable zone) قرار دارد، جایی در کهکشان ما و در همسایگی ما کشف این سیاره گام مهمی در پاسخ به سوال مهم بشر است « آیا ما تنها هستیم؟»
Jim Kasting از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در این رابطه افزود: این اولین موردی است که مرا واقعاًهیجان زده کرده و اولین نامزد وجود حیات اولیه است.
البته هنوز ابهامات بسیاری در رابطه با این سیاره وجود دارد، این سیاره جرمی معادل سه برابر جرم زمین دارد و قطر آن نیز کمی از زمین بیشتر است و به ستاره منظومه Gliese ۵۸۱ خیلی نزدیک است به طوری که فاصله زمین تا خورشید بیش از ۶ برابر فاصله این سیاره تا ستاره Gliese ۵۸۱ است،( این ستاره از خورشید کوچکتر است و جرمی معادل ۳۰% جرم خورشید دارد) این فاصله نزدیک باعث شده تا سیاره هر ۳۷ روز یک بار به دور ستاره بگردد، در حالی حرکت وضعی ندارد به این معنی که سیاره به دور خود نمی چرخد، از همین رو شب و روز نیز بی معنیست و در یک طرف سیاره همیشه روز و در طرف دیگر همیشه شب است و در این میان نیز همیشه هنگام طلوع است.
دمای این سیاره در طرف روشن، گرم و معادل ۱۶۰ درجه سانتی گراد و در طرف دیگر سرد و معادل ۲۵- سانتی گراد اما در سرزمین میانی و در جای همیشه طلوع، دما مطلوب زندگی بشر است، اما هنوز شرایط آب و اتمسفر در سیاره نامشخص است، اما شرایط مذکور برای حضور آب مایع ایده آل است و در زمین هر جا که آب هست زندگی هم هست.
Steven Vogt از دانشگاه کالیفرنیا معتقد است « شانس زندگی در این سیاره ۱۰۰% است و یک در جدید رو به ماست». فاصله این سیاره با ما حدود ۲۰ سال نوری است، که به نظر راه زیادی است، اما ما در جهان بسیار بزرگی زندگی می کنیم. در کهکشان راه شیری حدود ۲۰ میلیارد ستاره وجود دارد و طبق محاسبات بیش از ۴۰ میلیارد سیاره شرایط زندگی را دارند. گروه تحقیقاتی از یک تلسکوپ زمینی حرکات ستاره ها را برای مدت ۱۱ سال زیر نظر دارند و از روی کوچکترین جابجایی نور ستاره در طول زمان صورت می گیرد سیاره ها را تشخیص می دهند. سیاره جدید ششمین سیاره ایست که تا کنون از این منظومه کشف شده است و چهارمین سیاره منظومه Gliese ۵۸۱ به حساب می اید و در منطقه طلایی قرار دارد.
ستاره Gliese ۵۸۱ جرمی معادل ۳۰% جرم خورشید دارد و سیارات در فاصله نزدیک تری نسبت به منظومه ما به دور ستاره Gliese ۵۸۱ می گردند به طوری که فاصله ششمین سیاره از ستاره Gliese ۵۸۱ کمی بیشتر از فاصله سیاره زهره تا خورشید است.
چهارمین سیاره که با حرف G مشخص شده است سیاره Gliese ۵۸۱ G می باشد که می تواند مکان مناسبی برای زندگی باشد.
لازم به ذکر است در این منظومه نیز سیاره Gliese ۵۸۱ C بسیار گرم و همچنین سیاره Gliese ۵۸۱ Dسرد است اما در صورتی که دارای اتمسفر و اثر گلخانه ای باشد امکان وجود آب مایع در این سیاره نیز دور از ذهن نیست.
ترتیب نام گذاری سیارات یک منظومه به ترتیب کشف آنها مروبط می شود، در این منظومه Gliese ۸۵۱ ستاره با حرف A و باقی سیارات با دیگر حروف مشخص می گردد.
ستاره Gliese ۵۸۱ به دلیل اندازه کوچکش با چشم غیر مسلح قابل رصد نیست، در حالی که اگر بر روی این سیاره باستیم خورشید ما به راحتی قابل تشخیص است.

سید مرتضی علم‌الهدی