قابلی ( GHABLI)

قابلی، نوعی پلو مخلوط بجنوردی است که بیش‌تر در فصل سرد آن‌را درست می‌کنند. ● مواد لازم برای چهار نفر: ▪ برنج سه لیوان ▪ لوبیا چیتی یک لیوان ▪ کوفته‌ریزه ( ۳۵۰ گرم گوشت چرخی را به‌صورت …

قابلی، نوعی پلو مخلوط بجنوردی است که بیش‌تر در فصل سرد آن‌را درست می‌کنند.
● مواد لازم برای چهار نفر:
▪ برنج سه لیوان
▪ لوبیا چیتی یک لیوان
▪ کوفته‌ریزه ( ۳۵۰ گرم گوشت چرخی را به‌صورت کوفته‌ریزه در آورید)
▪ خرما هسته گرفته هشت عدد یا بیشتر
▪ کدو حلوایی برای ته دیگ مقداری
▪ رشته پلویی مقداری
▪ رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
▪ پیازداغ یک قاشق غذاخوری
▪ نمک و زردچوبه به مقدار لازم
● طرز تهیه:
ابتدا برنج را شسته و خیس کرده و نمک می‌زنیم. گوشت چرخی را با یک عدد پیاز متوسط رنده کرده, مخلوط می‌کنیم و کمی نمک به آن زده و به صورت قل‌قلی در می‌آوریم و در کمی روغن تفت می‌دهیم. لوبیا چیتی را که به‌تر است قبل از پخت خیس کرده باشیم, بعداز چند ساعت, آب آن را عوض کرده و در ظرفی ریخته و پیازداغ و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کرده وبا کمی آب می‌گذاریم بپزد بعداز پخت, رب را هم به آن اضافه کرده و می‌گذاریم آب لوبیا خشک شود.
آب برنج را جوش می‌آوریم و برنج را در آن ریخته وبعد از پخت, آب‌کش می‌کنیم . ته قابلمه کمی روغن ریخته و کدو حلوایی را که ورقه ورقه کردیم در ته قابلمه می‌چینیم ( کدوها را خیلی نازک ورقه نکنید چون له می‌شود) بعد کمی از برنج را روی کدوها ریخته و مقداری از لوبیا و کوفته‌ریزه روی برنج ریخته و تعدادی خرما روی آن‌ها می‌چینیم و رشته پلویی را هم رویش می‌ریزیم به همین ترتیب مواد را داخل قابلمه می‌ریزم ( این مرحله را مانند لوبیا پلو و یا عدس پلو انجام می‌دهیم).
بعد برنج را مدت یکساعت با حرارت کم دم میکنیم. تعداد خرما بستگی به خودتان دارد می‌توانید کم‌تر یا بیش‌تر کنید.
قابلی را معمولن با گوشت قرمه می‌پزن و گاهی هم به جای آب‌کش کردن به صورت دم‌پختک می‌پزند. برای قابلی دم‌پخت نیاز نیست آب لوبیا خشک شود و در آب آن برنج را ریخته و دم کنید و کدو و خرما را روی پلو و یا کناره آن بگذارید. در این حالت کدو برشته نمی‌شود ولی خوش‌مزه است.