سوالاتی که هر تازه مادری باید پاسخ آن را بداند!

همانطور که کودک به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارد، به همان میزان هم به توجه مادر نیازمند است. شما باید در اولین فرصت کودک خود را در آغوش گرفته و او را لمس کنید و در اولین ساعت …

همانطور که کودک به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارد، به همان میزان هم به توجه مادر نیازمند است. شما باید در اولین فرصت کودک خود را در آغوش گرفته و او را لمس کنید و در اولین ساعت و بلافاصله پس از تولد شیردهی از پستان را آغاز کنید. حتی اگر مجبور باشید منتظر وزن کردن و شستشوی نوزادتان بمانید.
● تا چه مدت باید به کودک شیر بدهم؟
حداقل به مدت شش ماه بعد از تولد لازم است به کودک خود شیر دهید. در این مدت نباید به کودک غذای دیگر و یا مایعاتی به غیر از شیر مادر داده شود اما می‌توان تا هر زمانی که کودک بخواهد به او شیر داد. سعی کنید حداقل تا یکسالگی کودک را با شیر خود تغذیه کنید.
● آیا ممنوعیت خاصی برای شیردهی از پستان وجود دارد؟
تعداد کمی از مادران ممکن است به دلایل خاصی نتوانند به فرزند خود شیر بدهند. زنانی که تحت عمل جراحی کاشت پستان قرار گرفته‌اند، برداشتن بخشی از پستان، عفونت بعد از زایمان و یا ابتلای کودک به برخی مشکلات دهانی و زبانی، وجود زردی و یا زنانی که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند، از جمله مواردی است که مانع از شیردهی از پستان می‌شود. اگر شما یا فرزندتان دارای مشکلی بود که شیردهی برایش ممنوعیت دارد، باید با پزشک خود صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهید.
گاهی کارشناسان تغذیه و مشاور در امر شیردهی می توانند به شما کمک ‌کنند.
● اگر شیر کافی نداشتید چه باید بکنید؟
اگر شیرتان کافی نیست با پزشک خود یا مشاور شیردهی صحبت کنید. مایعات کافی بنوشید و هر زمانی که کودک احساس گرسنگی کرد به او شیر دهید. شما باید به مدت ۱۲-۱۰ بار در روز (حداقل هر سه ساعت یک بار) به کودک شیر دهید. هر بار شیردهی از پستان هم باید ۳۰-۲۰ دقیقه (۱۵-۱۰ دقیقه برای هر پستان) طول بکشد.
شیر دادن به کودک هر زمان که او گرسنه است به ساخته شدن شیر بیشتر کمک می‌کند.
● اگر در نوک پستان‌ها درد داشتم چه باید کنم؟
در اولین هفته شیردهی، درد و حساسیت نوک پستان‌ها طبیعی است.
پس از شروع مکیدن پستان توسط کودک پستان‌ها به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه دچار حساسیت می‌شوند.
در صورتی که این درد و حساسیت بیش از هفته اول طول کشید و در صورتی که دچار تب شدید، با پزشک یا مشاور شیردهی صحبت کنید.
این درد ممکن است به این دلیل باشد که کودک به طور صحیح نوک پستان را نمی‌مکد. همچنین این درد شاید ناشی از این باشد که نوک پستان دچار شقاق و زخم شده و یا پستان‌ها از شیر پر شده‌اند یا عفونتی در پستان شما ایجاد شده است.
اگر دچار این مشکلات شدید نباید شیردهی را قطع کنید. دردناک شدن پستان‌ها به این دلیل است که آنها پر از شیر شده‌اند. استفاده از برخی داروها، ماساژ درمانی و استفاده از کیف آب گرم به کاهش درد و تورم پستان کمک می‌کند. اجازه بدهید کودک به شیر خوردن ادامه دهد تا پستان‌ها از شیر خالی شود یا اینکه با شیردوش آن را بدوشید. اگر نوک پستان شما دچار خشکی و زخم شده باید کمی از شیر خود را روی آن بمالید تا نرم و مرطوب شود.
● آیا هنگام شیردهی از پستان باید به کودک ویتامین داد؟
تا زمانی که پزشک به شما نگفته لزومی به دادن ویتامین‌ها به کودک وجود ندارد. اما در صورتی که ویتامین D شیر مادر کافی نباشد، پزشک به شما توصیه می‌کند به او قطره مولتی‌ویتامین بدهید. دادن مولتی‌ویتامین مخصوص ویتامین D از ابتلای کودک به بیماری ریکتز جلوگیری می‌کند. (ریکتز نوعی مشکل استخوانی است که عمدتا در کودکان دیده می‌شود).

mayoclinic