۱۰ راهکار برای مقابله با فراموشی

نام معلم فرزندتان را فراموش کرده اید؟ کلیدهایتان را هم گم کرده اید؟ هفته ای چند ساعت وقت تان را به یادآوری اشیایی که گم کرده اید یا وقایعی که فراموش کرده اید، اختصاص می دهید؟ …

نام معلم فرزندتان را فراموش کرده اید؟ کلیدهایتان را هم گم کرده اید؟ هفته ای چند ساعت وقت تان را به یادآوری اشیایی که گم کرده اید یا وقایعی که فراموش کرده اید، اختصاص می دهید؟ اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دائما باید با خود کلنجار بروید توصیه می کنیم این مطلب را به نقل از سایت هلث دی درباره ۱۰ راهکار مقابله با فراموشی بخوانید.
۱) با دست های خود حرف بزنید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما حرکت دست ها و اشاره کردن به هنگام یادگیری به مغز کمک می کند تا بهتر آن را به خاطر بسپارید محققان می گویند حرکات دست به بازخوانی اطلاعات از مغز کمک زیادی می کند. طبق مطالعات به هنگام ذخیره کردن اطلاعات حداقل ۲ شکل متفاوت از اطلاعات وارد مغز شما می شود، مثال ساده این موضوع وقتی است که از کودکان می خواهیم یک مسئله ریاضی را با صدای بلند حل کنند و آن را روی هوا بکشند.
بنابراین، این بار که خواستید اسم کسی را به خاطر بسپارید آن را کف دست خود بنویسید. این کار باعث می شود مغز آن را راحت تر به خاطر آورد. طرح خریدهای ضروری در ذهن یا در هوا، به ذهن آوردن نقشه مغازه ای که قرار است خرید کنید هم می تواند از فراموشی هنگام خرید جلوگیری کند.
۲) خونسرد باشید. هر قدر استرس بیشتری داشته باشید ممکن است بیشتر به فراموشی دچار شوید. فراموش نکنید که بهترین راه تقویت حافظه کم کردن استرس است.
تحقیقات نشان داده افرادی که دچار استرس مزمن هستند هیپوکاموس مغزشان تحت تاثیر استرس قرار گرفته و از نظر سایز کوچک تر شده است. همین افراد به علت داشتن احساسات منفی بیشتر از افراد خونسرد دچار مشکلات مغزی مربوط به حافظه می شوند
۳) خوب بخوابید. نقش خواب در عملکرد روزانه سال هاست که مشخص شده اما خواب خوب شبانه در بهبود حافظه نیز نقش دارد. حداقل ۶ ساعت خواب شبانه می تواند بسیار کارساز باشد. خواب راحت، خوابی است که فرد بدون مطالعه و بدون موسیقی بتواند بخوابد.
۴) میوه و سبزی بیشتری بخورید. اسفناج، هویج و نخود برای حافظه بسیار مفید هستند. طبق تحقیقات کسانی که میوه و سبزی بیشتری می خورند با افزایش سن کمتر به اختلال حافظه مبتلا می شوند. هم چنین محققان دریافته اند کوئرستین و آنتوسیانین می تواند روند اختلال حافظه را معکوس کند. سبزیجات برگ دار مثل گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکلی حاوی این ۲ ماده هستند. انواع توت، سیب سرخ، بادمجان و انگور نیز حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده حافظه هستند.
۵) عضو کتابخانه شوید. نه فقط خواندن کتاب بلکه مباحثه کردن درباره آن نیز می تواند به بهبود حافظه کمک کند. چنین کاری باعث رشد مغز در نواحی که طی سال های بعد پیشرفت می کند، می شود. بنابراین برای رشد مغزی خود دست به کار شوید و علاوه بر مطالعه کتاب در فعالیت های مربوط به کتاب خوانی نیز مشارکت کنید.
۶) ورزش کنید. محققان می گویند اندکی ورزش نقش مهمی در افزایش قدرت مغز در یادآوری دارد. اگر فرصت ندارید از پله بالا بروید، طناب بازی کنید، برای خرید بدوید و یا با فرزندتان بازی پرتحرکی انجام دهید. همه این کارها در دراز مدت تاثیر خواهد داشت.
۷) رزماری ببویید. در تقویت حافظه، رزماری نقش مهمی دارد. محققان انگلیسی در تحقیقات خود دریافتند که استنشاق رزماری می تواند در افزایش حافظه بلند مدت نقش مفیدی داشته باشد البته سایر عطرها نیز می توانند موثر باشند اما رزماری موثرتر از بقیه است. استفاده از رزماری به عنوان خوشبو کننده و عطر می تواند مفید باشد.
۸) دقت تان را بیشتر کنید. واضح است اغلب فراموش کاران مشکل حافظه ندارند بلکه کم دقت هستند. آن ها به دلیل ضبط نکردن صحیح وقایع در ذهن به هنگام دریافت اطلاعات، نمی توانند آن را در جای مناسبی در ذهن ذخیره کنند و بنابراین از یادآوری آن نیز عاجز می مانند. راه حل این است از انجام چند کار هم زمان خودداری کنید. حواستان را به کاری که می کنید، معطوف کنید.
۹) شعر یاد بگیرید. آیا تا به حال شده ترانه ای که ۱۰ سال قبل شنیده اید را ناگهان با خود زمزمه کنید. یادگیری شعر می تواند تفریحی باشد اما به بهبود حافظه کمک زیادی می کند. با این کار در واقع هم حافظه شنیداری و هم حافظه گفتاری خود را تقویت می کنید.
محققان می گویند درگیر کردن دائم مغز با اطلاعات جدید به تقویت رشد شناختی مغز کمک می کند.
۱۰) خودکاری بردارید و خط خطی کنید. آخرین باری که یک خودکار برداشتید و شروع به خط خطی کردن یک کاغذ یا کشیدن طرح کردید، کی بود؟ محققان می گویند رها کردن خودکار در دست و کشیدن هر آن چه دوست دارید یکی از راه های تقویت حافظه است. این کار باعث افزایش تمرکز، تقویت قوه یادگیری و سرانجام افزایش حافظه می شود.