روزنامه اختر مسعود

روزنامه اختر مسعود به مدیریت و سردبیری عبد الوهاب گلشن ایران پور در اصفهان تاسیس وشماره اول آن در تاریخ سه شنبه ۱۲ جماادی الاول ۱۳۳۸ مطابق با ۱۳ دی ۱۲۹۸ شمسی در چهار صفحه به …

روزنامه اختر مسعود به مدیریت و سردبیری عبد الوهاب گلشن ایران پور در اصفهان تاسیس وشماره اول آن در تاریخ سه شنبه ۱۲ جماادی الاول ۱۳۳۸ مطابق با ۱۳ دی ۱۲۹۸ شمسی در چهار صفحه به قطع وزیری با چاپ سربی درطبع حبل المتین طبع و توزیع شده است. اختر مسعود چنانچه در عنوان آن نوشته شده هفته ای دوبار نشر می شده.
خصوصیات روزنامه از این قرار بوده است: قیمت اشتراک یک ساله ۵۰ قران در داخل کشور و در خارج ۶۰ قران. قیمت آگهی ۶۰ قران. قیمت اعلانات صفحه اول سطری دو قران در ۳صفحه آخر یک قران. محل اداره اصفهان، باغ حبل المتین، عنوان تلگرافی اختر مسعود. مندرجات روزنامه در عنوان آن در ضمن یک سطر بدین ترتیب معرفی شده است این روزنامه حاوی مطالب علمی و ادبی و اخلاقی و تاریخی و سیاسی و اقتصادی خواهد بود.
مطلب روزنامه پس از درج سرمقاله اصلی که نوعا امور کلی گاهی حادث دنیا و مطالب گوناگون و اشعار بوده است.
مرام روزنامه چنان که در طلیعه آن« اشاره شده است ترویج و نشر معارف بوده است. منطور از طلیعه روزنامه برگی است که مدیران جراید قبل از انتشار روزنامه برای آگاهی مردم روی یک ورق منتشر می کرد ند و در آن مردم را از انتشار نزدیک روزنامه و سبک و مندرجات آن با خبر می ساخته اند. انتشار طلیعه از امور متداول مدیران جراید بوده و اغلب بدین کار مبادرت می کرده اند.
در اینجا برای اشنایی بیشتر با روزنامه اختر مسعود به نقل قسمتی از طلیعه روزنامه اختر مسعود می پردازیم؛ «بر اربابان دانشو ذکاء و صاحبان بینش و دهاء پوشیده نخواهد بود که بقا و فنای هر ملت و دولتی منوط و مربوط به جهل و عقل و علم است. ... و چون می دانیم بهترین وسیله خدمت کردن به معارف را طرق بی شمار است این است که لا شئی گمنام حسب الوظیفه یکی از طرق معرف را که نشر جراید است انتخاب کرده وبا عزمی راسخ کمر همت را سخت برمیان بسته روزنامه اختر مسعود ا که حاوی مقالات علمی و فلسفی و ادب و اخلاقی و تاریخی و اقتصادی و سیاسی و غیره است برای خدمت به معارف وملت و دولت اختیار و به نگارش آن پرداخته است.»
مقاله افتتاحی روزنامه اختر مسعود یعنی مقاله اولین شماره آن تحت عنوان «استعانت از قلم» می باشد و دو صفحه روزنامه را به خود اختصاص داده است و با این جمله شروع می شود: «ای قلم آن که در دست مرد دلی نایب مناب شمشیرو در انگشت حکیم و وزیر قائم مقام عقل و تدبیری بر خویش ببال که کنون رموز معرفت را یگنه معاح سعادت و مخزن دانش و شرافت رافرزانه ابواب سیادتی» در سال های بعد انتشار با اینکه اختر مسعود هفتگی بوده ولی به طور نامنظم ۱۵ روز یک بار وگاهی ماهی یک شماره انتشار می یافت. این روزنامه در بدو تاسیس یکی از روزنامه های خوب د آبرومند در اصفهان بوده و به واسطه مقالات گوناگون از اوضاع اجتماعی و اقتصادی در آن درج می شد و مخصوصا چون مشتمل بر تمام اخبار شهری محلی بوده است مورد توجه و علاقه عموم قرار گرفته بود.
سبک و مندر جات روزنامه به مدت هفت سال به صورتی بود که فوقا به آن اشاره گردید در سال هشتم از فعالیت روزنامه اختر مسعود در سطح مدیریت روزنامه تغییراتی ایجاد شده که سبک و سیاق روزنامه را نیز تغیر می دهد. به این ترتیب که در این موقع مدیری داخلی و سردبیری روزنامه به میرزا محمد علی دانش خوراسگانی واگذار می شود. پس از این تغییرات در سبک مندرجات روزنامه تغییر ایجاد شده و روزنامه از صورت جدی به صورت فکاهی در آمده است.

علیرضا قشقایی