اخلاق منعطف

یکی از مهمترین نعماتی که یک انسان می‌تواند از آن بهره‌مند باشد داشتن اخلاق منعطف است. کسی که چنین اخلاقی دارد همواره در پیشگاه خانواده و دوستانش، فردی محبوب و با نفوذ است. اما …

یکی از مهمترین نعماتی که یک انسان می‌تواند از آن بهره‌مند باشد داشتن اخلاق منعطف است. کسی که چنین اخلاقی دارد همواره در پیشگاه خانواده و دوستانش، فردی محبوب و با نفوذ است.
اما اخلاق منعطف یعنی چه؟ یعنی در برابر خواست‌های دیگران، علاقه‌مندی نشان داده و برای نظرات آنها احترام قائل باشیم. ضمن اینکه در مورد نظری که می‌شنویم تامل کرده و با رویی گشاده با انتقادها برخورد کنیم. چنین شخصی در زندگی انسان موفقی خواهد بود. چرا که کسی را از خود نمی‌راند، برای هر فردی، احترام متناسب با وی قائل است. در مورد هرچیزی که می‌شنود فکر کرده و در نتیجه بهترین فکر را برای خود بر می‌گزیند. چنین انسانی چرا نباید در زندگی موفق باشد؟
شما با خود تمرین کنید که به صورتی معقولانه و مشتاقانه با نظرات هر کسی برخورد کنید؛ ولو اینکه آن نظر در ظاهر با خصوصیات شما منافات داشته باشد. در این زمینه شما اصلا نباید پرخاش و توهینی کنید، فقط بشنوید و علاقه‌مندی نشان دهید، از آن شخص تشکر کنید و بعد در خلوت خود به دنبال دلیل آن باشید که چرا فرد چنین حرفی به شما زده که اگر حق با او بوده در نوبت‌های بعدی او را به خاطر راهنماییش مورد ملاطفت خود قرار دهید.
یک دنده نباشید، وقتی می‌بینید نظرتان مخالف دارد روی حرف خودتان بیش از حد تاکید نکنید. اجازه دهید فرد مخالف کاملا حرف‌هایش را بزند. آن وقت شما با اندکی تامل روی حرف او نظر خود را بیان کنید. در چنین موقعیتی تشخیص حرف درست برایتان آسان‌تر می‌شود؛ ضمن اینکه شما خود را در محک منطق قرار می‌دهید. یک دندگی برای شما هیچ ارمغانی ندارد. فقط بد اخلاقی و کج خلقی‌اش برای شما می‌ماند و احیانا تعجیل در عمل و متعاقبش شرمندگی و خسران. اجازه اظهار نظر به دیگران بدهید.
داشتن صورتی گشاده و متبسم را از یاد نبرید. این حالت آرامشی به شما می‌دهد که از درون شما را تقویت می‌کند و البته در شخصیت شما و طرز برخوردتان تاثیری کاملا مستقیم خواهد گذاشت. این وضعیت برای خودتان نیز آرامش‌دهنده است به طوری که پس از مدتی خواهید دید که با داشتن چنین روحیه‌ای، سختی‌ها برای شما چقدر آ‌سان‌تر از گذشته و قابل حل هستند.برای اظهارنظراتتان هیچ پافشاری و ابرامی به خرج ندهید و با طمانینه به نظرات دیگران توجه و سپس تامل کنید. با منطق پیش رفته و نظر قویا کاربردی و درست را برگزینید.
روحیه‌ای منعطف و سازگار با هر شرایطی داشته باشید. همچون آب زلال و گوارا که در هر ظرف و پیمانه‌ای سریعا همان حالت را می‌گیرد. در برابر حرف و تصمیم حق گردن نهید و در آخر لبخند را فراموش نکنید. شما با داشتن این خصوصیات و خصایل، انسانی با اخلاق اسلامی و منعطف به شمار می‌آیید که اعضای خانواده‌تان و دوستانتان به وجود شما افتخار می‌کنند.

م. مهتاب