شایع‌ترین بیماری‌های چشم در فصل تابستان

ابتلا به برخی عوارض چشمی مانند ناخنک، خشکی‌ چشم و سرطان‌های پوستی، نتیجه مراقبت ناکافی از چشم‌ها و پوست در فصل تابستان است... باید در فصل تابستان از چشم‌ها در برابر اشعه ماورای …

ابتلا به برخی عوارض چشمی مانند ناخنک، خشکی‌ چشم و سرطان‌های پوستی، نتیجه مراقبت ناکافی از چشم‌ها و پوست در فصل تابستان است...
باید در فصل تابستان از چشم‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز محافظت کرد. در مناطق و فصول گرم سال، تنها افراد مسن به آب مروارید مبتلا نمی‌شوند؛ بلکه در صورت محافظت نکردن از چشم، امکان ابتلا به این بیماری در سنین پایین‌تر هم هست.
به هیچ وجه سعی نکنید (چه در تابستان و چه در هر فصل دیگری) به خورشید نگاه کنید؛ زیرا خیره شدن طولانی‌مدت به نورخورشید ممکن است به سوختگی شبکیه‌تان منجر شود. در فصل تابستان باید استخرهای تمیز را برای شنا انتخاب کرد. بیماری‌های عفونی قابل‌انتقال از طریق آب، ‌مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که افراد در تابستان به آنها مبتلا می‌شوند؛ به این شکل که آب آلوده و شنا کردن اشخاص بیمار در آن باعث شیوع بیماری‌های ویروسی شده و سبب ایجاد التهاب ملتحمه (التهاب و عفونت پرده شفافی که زیر پلک‌ها و قسمت‌هایی از کره چشم را پوشانده) می‌شود و این در نهایت ممکن است به تراخم ختم شود که نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد. از طرفی، کلر زیاد در آب نیز باعث تحریک چشم می‌شود.
توصیه دیگرم این است که حتما از عینک‌های ضد اشعه ماورای بنفش استفاده کنید و عینک‌های آفتابی که ضداشعه ماورای بنفش نیستند را خریداری نکنید؛ چون هنگامی که عینک روی چشم است، مردمک چشم بازتر شده و در نتیجه، اشعه‌های مضر بیشتری وارد آن می‌شود. این مساله به‌خصوص در کسانی که در محیط‌های باز کار می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا احتمال اینکه این افراد به ناخنک مبتلا شوند بیشتر است. برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری می‌توان از عینک‌های آفتابی بزرگ استفاده کرد و کمتر در معرض گردوخاک قرار گرفت.

دکتر هرمز شمس
جراح و متخصص بیماری‌های چشم
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران