اختلال گوارشی را با چند روش ساده درمان کنید

به طور روزانه تعداد زیادی از مردم از ناراحتی های گوارشی متاثر می شوند به نوشته سایت «Readers digest» حالت تهوع، نفخ و صدای معده را می توان با چند روش ساده درمان کرد. ▪ یبوست: با مصرف فیبر و منیزیم …

به طور روزانه تعداد زیادی از مردم از ناراحتی های گوارشی متاثر می شوند به نوشته سایت «Readers digest» حالت تهوع، نفخ و صدای معده را می توان با چند روش ساده درمان کرد.
▪ یبوست: با مصرف فیبر و منیزیم کافی می توان مانع یبوست شد. فیبر، دفع فضولات را آسان تر می کند. منیزیم نیز که یک آرام بخش طبیعی عضلات است، باعث ادامه تحرک در روده ها می شود، آب را جذب می کند و در نتیجه دفع فضولات را آسان تر می سازد. منبع غنی فیبر شامل اسفناج، کدو، کلم بروکلی، ریحان و بادام است. کارشناسان استفاده از مکمل به خصوص قبل از سفر و یا پرواز را توصیه می کنند. در مسافرت خوردن بیشتر و تحرک کمتر، می تواند باعث ایجاد یبوست شود. قرار گرفتن در معرض باکتری های متفاوت موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها در شهرهای مختلف نیز این امر را تشدید می کند.
در مصرف داروهای ملین احتیاط به خرج دهید زیرا که خطر عادت کردن به آن داروها وجود دارد.
یک یا ۳ قاشق از روغن های مغذی مانند دانه کتان را قبل از خواب بخورید سپس یک لیوان آب و یا آب میوه بخورید. چای گل قاصدک و یا آب آلوئه ورا برای هضم غذا و تسکین یبوست موثر است. ماساژ دادن معده به مدت ۳ دقیقه به سمت پایین نیز می تواند در رفع یبوست کمک کند.
▪ اسهال: مصرف غذاهای فاقد شکر را کاهش دهید مصرف نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل برسانید. از غذاهایی که هضم آن ها آسان است مانند موز و برنج استفاده کنید. از مکمل های حاوی ملاتونین که خواب آور است استفاده کنید. ملاتونین علاوه بر این که در روده ها آرامش ایجاد می کند، سیستم بدن را برای خواب آماده می کند. تانین و فلاوانوئید موجود در چای سیاه فعالیت روده ها را کند و با میکروب ها نیز مقابله می کند. مصرف آب را بالا ببرید و از نوشیدنی های شیرین بپرهیزید.
▪ حالت تهوع ـ استفراغ: برای پیش گیری از حالت تهوع ایجاد شده به علت ویروس و یا حالت تهوع صبحگاهی، غذاهای سرد بخورید اگر دهان شویه در دسترس ندارید، با مخلوطی از یک چهارم قاشق مرباخوری جوش شیرین و یک لیوان آب دهان خود را بشویید. نگذارید معده خالی بماند، زیرا معده خالی باعث تشدید حالت تهوع می شود. سعی کنید هر ۲ یا ۳ ساعت لقمه ای کوچک بخورید نشاسته موجود در این مواد غذایی به جذب اسید معده کمک و در نتیجه مانع حالت تهوع خواهد شد. استفاده از زنجبیل، نعناع و یا مواد ترش برای حالت تهوع مربوط به شیمی درمانی و یا حاملگی موثر است.
▪ سوزش سردل: برای پیش گیری از فشار آمدن به معده به جای روزی ۳ وعده غذایی بزرگ، ۵ وعده کوچک بخورید تا مانع بازگشت اسید به مری شود. بهتر است که از خوردن نعناع، شکلات، کافئین و... بپرهیزید.
شیرین بیان درمان قدیمی با خاصیت ضدالتهابی است سعی کنید به هنگام دراز کشیدن سر شما نسبت به بدن کمی بالاتر قرار گیرد تا اسید معده به مری راه پیدا نکند.
از همه بهتر این است که ۲ ساعت قبل از خواب از خوردن دست بکشید.
▪ نفخ: غذاهایی که هضم آن سخت است از جمله فرآورده های لبنی، مواد شیرین کننده مصنوعی، حبوبات، کلم بروکلی، پیاز و کلم را محدود کنید. این نوع سبزی حاوی شکر طبیعی به نام (Oligosaccharide) است که به سختی شکسته می شود. از خوردن نوشیدنی های گازدار بپرهیزید. مصرف نمک را محدود کنید، زیرا که نمک رطوبت را جذب می کند و در نتیجه آب در بدن ذخیره می شود. مواد غذایی غنی از فیبر مانند سیب بخورید. چای سبز و آب زغال اخته نیز خاصیت ادرار آور دارد که به دفع تراکم مایعات اضافه بدن کمک می کند. مصرف قرص نعناع قبل از صرف غذا، عضلات و سیستم گوارشی را شل می کند و در نتیجه علائم نفخ معده را کاهش می دهد. ورزش و تحرک نیز مفید است اما نه با شکم پر سعی کنید تحرک کافی داشته باشید.