حفظ سلامت، شادابی و افزایش مقاومت

یک رژیم غذایی سالم ضامن حفظ سلامت بدن است و نقش مهمی در مقابله با بیماری های جدی مانند دیابت، سرطان و ناراحتی قلبی دارد و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند ، غذاهای سالم به حفظ شادابی …

یک رژیم غذایی سالم ضامن حفظ سلامت بدن است و نقش مهمی در مقابله با بیماری های جدی مانند دیابت، سرطان و ناراحتی قلبی دارد و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند ، غذاهای سالم به حفظ شادابی پوست کمک و از آن محافظت می کنند . در این مطلب از سایت «Prevention» به چند نوع از این مواد غذایی اشاره می کنیم اگر از این مواد غذایی استفاده می کنید که چه بهتر و اگر نه دیگر فرصت را از دست ندهید و آن ها را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.
▪ بلغور جو: این ماده غذایی غنی از فیبر علاوه بر این که بیماری قلبی را کاهش می دهد، خطر ابتلا به دیابت ۲ را نیز کاهش می دهد. بررسی ۱۰ ساله محققان فنلاندی روی بیش از ۴ هزار داوطلب زن و مرد نشان داد، افرادی که فیبر و غلات بالایی مصرف می کند، احتمال ابتلای آنان به دیابت ۲/۶ درصد کمتر است. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، روزی نصف لیوان بلغور جو استفاده کنید.
▪ شکلات تلخ: حاوی ۳ برابر آنتی اکسیدان فلاوانوئید موجود در شیر کاکائو است.فلاوانوئید، مانع چسبندگی پلاکت خون می شود.
محققان دانمارکی می گویند شکلات تلخ با ایجاد احساس سیری، به کاهش وزن کمک می کند.
▪ گواوا: این میوه استوایی که بومی جنوب آمریکا است منبع عالی ویتامین C است که برای شادابی پوست موثر است. یک لیوان گواوا، نسبت به یک پرتقال متوسط، ۵ برابر ویتامین C دارد. میزان لیکوپن در این میوه نسبت به گوجه فرنگی ۲۶ درصد بیشتر است.
لیکوپن در کاهش خطر بیماری قلبی موثر است.
▪ سیب زمینی شیرین: یکی از روش های عالی جذب ویتامین A نوعی ماده مغذی است که برای چشم و پوست، مفید می باشد و آن ماده بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین تبدیل می کند، مواد غذایی غنی از بتاکاروتن عبارتند از هویج، کدو، کلم پیچ، طالبی و سیب شیرین.
▪ فلفل قرمز: این گیاه به داشتن ویتامین c معروف است . ویتامین c خاصیت زیادی برای پوست و سیستم دفاعی بدن دارد. محققان انگلیسی که روی بیش از ۴ هزار داوطلب زن تحقیقاتی کرده اند، دریافتند آن هایی که مصرف بالای ویتامین c داشتند، با چین و چروک و خشکی پوست کمتری مواجه بودند.
به تازگی ، محققان استرالیایی دریافتند که ویتامین c درد زانو را کاهش می دهد و زانو را در برابر آرتروز محافظت می کند.
▪ سیر: این گیاه بیش از ۷۰ نوع فیتوکمیکال فعال از جمله آلیسین (allicin) دارد. آلیسین در کاهش فشار خون نقش مهمی دارد.
▪ مصرف بالای سیر، خطر بروز سرطان را کاهش می دهد و با عفونت و باکتری نیز مقابله می کند.
▪ سیب: این یکی از سالم ترین مواد غذایی است که باید به طور روزانه مصرف شود. محققان آمریکایی که به مدت ۲۰ سال عادت های سالم بیش از ۳۴ هزار زن را دنبال کرده اند معتقدند که این میوه بیماری قلبی را در زنان یائسه کاهش می دهد. علاوه بر آن، سیب خطر سرطان ریه و دیابت ۲ و حتی وزن را کاهش می دهد.
▪ انجیر: پتاسیم موجود در این میوه ۲ برابر پتاسیم یک موز بزرگ می باشد. بررسی ۵ ساله نشان داده، رژیم غذایی غنی از پتاسیم با میزان پایین مرگ و میر در بزرگسالان ۵۵ ساله و بالا ارتباط دارد همچنین مصرف کافی ویتامین D خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، درد کمر را تسکین می دهد و مانع افسردگی نیز می شود.