تالاب های گنبد

● تالاب آلاگل در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع گردیده است که مساحت آن در زمان پر آبی به ۲۵۰۰ هکتار می رسد آب این تالاب همانند تالابهای آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک …

● تالاب آلاگل
در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع گردیده است که مساحت آن در زمان پر آبی به ۲۵۰۰ هکتار می رسد آب این تالاب همانند تالابهای آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکش های طبیعی نهرهای شور به نامهای سامان و شورجه تامین می گردد در بعضی از محیط های پیرامونی کم با پوشش نی و جگن و درختچه های گز پوشیده شده است سطح آب آن نوسان داشته و به میزان ورودی آب اترک بستگی دارد هر ساله در فصل مهاجرت هزاران پرنده به این تالاب می آیند و انواع قوها – فلامینگو – اردکها – پرستوهای دریایی – چنگر – غازها – سلیم ها- کاکایی ها - با تلان – آبچلیکها و غیره را نام برد.
● تالاب آجی گل
این تالاب در جنوب روستای تنگلی واقع شده است و مساحت آن بالغ بر ۳۵۰ هکتار می باشد در بالادست این تالاب دریاچه ای به مساحت ۱۰۰ هکتار به نام دریاچه نمک قرار دارد این تالاب از دوبخش تشکیل شده است قسمت غربی آن تا حدی عمیق بوده و عمق آن در بیشتر نقاط ۵/۱ – ۱ متر و حداکثر ۳ متر است و قسمت شرقی که به وسیله نیزاری از بخش غربی جدا می شود.
تامین آب تالاب از رودخانه مرزی اترک می باشد.
● تالاب آلماگل
تالاب آلماگل در شمال روستای تنگلی و با فاصله کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است و مساحت آن ۲۰۷ هکتار می باشد عمق این تالاب در بیشتر نقاط ۵/۱ – ۱ متر می باشد و حداکثر عمق آن به ۳ متر می رسد.
حواشی این تالاب را در اکثر نقاط پوشش نی فرا گرفته است ضلع جنوبی و مسیر کانال ورودی آب به تالاب را جنگلهای گز پوشانیده است . دراین تالاب به علت نزدیکی به مرز شکار هرگونه تیراندازی ممنوع است .
تالاب آلماگل به علت نزدیکی به رودخانه اترک شیرین است . در کنار تالاب آلماگل پارک جنگلی به وسعت ۳۰ هکتار در حال احداث می باشد.
چون هر سه تالاب آلماگل ، آجی گل و آلاگل در نزدیکی بازارچه جوار گمرک قرار دارد ، مسافرین محترم می توانند ضمن صید ماهی از تالاب ها و خرید از بازارچه از هتل و رستوران مستقر در آن محل نیز برای بیتوته استفاده نمایند.