حقیقت بعثت، درس ها و پیام ها

تاریخ شواهد و اسناد محکمی را از جاهلیت اعراب و اعتقاد آنان به خرافات در خود ثبت نموده دارد که قرآن این دوره را جاهلیت می نامد. ابن خلدون نوشته: عرب قبل از اسلام نه علمی داشتند و …

تاریخ شواهد و اسناد محکمی را از جاهلیت اعراب و اعتقاد آنان به خرافات در خود ثبت نموده دارد که قرآن این دوره را جاهلیت می نامد. ابن خلدون نوشته: عرب قبل از اسلام نه علمی داشتند و نه صناعتی و در آن روزگار ملت عرب هیچ چیزی از امر تعلیم و تألیف و معرفت نمی دانستند. از این رو به خاطر عدم علم و معرفت دست به کارهای خرافی و غیرعقلایی می زدند. علاوه بر عربستان جایگاه کشورهای دیگر نیز در حیطه فرهنگی قابل تامل است، به عنوان نمونه، در این دوره ایران شاهد رونق علومی همانند تاریخ، طب و موسیقی و ستاره شناسی و ادبیات و پند و اندرز و شرح حال بزرگان بود، پس از اسلام این علوم به برکت دین اسلام و آموزه های آن محفوظ و رونق گرفت. ایرانیان از اسلام استقبال کرده و رونق بیشتر را سبب گردیدند.
در دوره ساسانیان دین «زرتشت» دین رسمی اعلام شد و در ایران آتشکده های فراوانی وجود داشته است. کشور یونان نیز در این زمان در برخی از علوم از پیشرفت خوبی برخوردار بود. هر چند برخی از مراکز فرهنگی این کشور به تعطیلی کشیده شده بودند، برخی از مراکز فرهنگی روم همانند شهر انطاکیه و اسکندریه در این زمان رونق علمی خویش را از دست داده بودند. موضوع مهم دیگری که در عصر بعثت قابل توجه است، مسأله وضعیت زنان در آن ایام است.
عرب برای زن هیچ استقلالی در زندگی قائل نبود و حرمت و شرافتی برای او جز حرمت و شرافت خانواده نمی شناخت، بر زنان ارث نمی داد، و تعدد زوجات را مانند یهود بدون محدودیت جایز می دانست، و همچنین طلاق را بدون هیچ قید و شرطی تجویز می کرد، و دختران را زنده به گور می نمود و... معامله ای که عرب بدون توجه به عواطف مادران با دختران خردسال می کرد، بیانگر جایگاه اجتماعی زن بود. در دنیایی با این همه آشفتگی ظهور دین اسلام همراه با رهاوردهایی نیکو و آینده ساز بود. امیر المؤمنین (ع) دراین رابطه می فرمایند: با بعثت پیامبر(ص) خداوند شریعتهای ناشناخته را شناساند و ریشه بدعتهای بوجود آمده در ادیان توحیدی را از بین برد و احکام استوار و راستین اسلام را بیان نمود....چراغ هدایت رسول الهی چشم هدایت یافتگان را تا ابد روشن خواهد داشت.»
پس از بعثت حضرت ختمی مرتبت، توجه به علم و دانش آموزی به علت اهمیت این موضوع و سفارش به آن در تعالیم اسلامی گسترش یافت. تعالیم حیات بخش اسلامی موجبات اتحاد مسلمانان و تلاش همه جانبه آنها را برای پیشرفت فراهم آورد. پیشرفت مسلمانان در علوم، منابع، هنر، اخلاق و ... بدون تردید بر دیگر جوامع نیز اثر گذاشت. امروزه تمدن با شکوه اروپایی پیشرفت خویش را مدیون فرهنگ و تمدن اسلامی می داند.
پیامبر اکرم(ص) مانند انبیای دیگر، رسالت جهانی برای تمام اقشار داشته و هرگز انسانی را به خاطر جنسیت محدود و محصور نکرده و دین او به خاطر تضییع حقوقی که از زنان در جوامع مختلف شده بود، توجه بیشتری به زنان نمود تا حقوق آنها احیاء و قدرشان معلوم و جایگاهشان شناخته شود.پیامبر اکرم(ص) با گفتار و روش برگرفته از وحی و خلق نیکوی خود، زنان را در دین مبین اسلام جایگاهی بس رفیع عطا فرمود و با این نگرش بطور کلی نوع نگاه به زن را در تمام جهان دچار تغییر و دگرگونی نمود و با اصول و قوانین شرعی حریم خانواده ها را حصار مستحکم کشید و عفاف را در بین اهل اسلام جایگزین خوار شمردن زنان نمود و به زن ارج و عزت داد. و تمام حقوق او را با قوانین مخصوص احقاق نموده و منضبط کرد. نفس بعثت یاد آور تکامل معرفت انسان وحرکت به سوی تکامل امید بخش برای تمام انسانها است، استمرار لطف الهی به انسان درسایه بعثت قابل لمس وروشنگر دلهای آکنده از رنج وظلم است .
بعثت، یاد آور پایان ادوار طواغیت ومستکبران بزرگ تاریخ و یادآور انقلاب بزرگ فرهنگی ودگرگونی فرهنگی بی مانند تاریخ در تاریک ترین نقطه جهان است. دربعثت پیام مهمی بود که پیام رسان آن به امانت وراستگویی شهره بود ودلی مهربان وسرشار از عشق به انسان وهدایت او داشت که مخاطبان وپیامگیران را شیفته وجذب نرمخویی ونور دل خود نمود. درسهای زیادی ازبعثت برای بشریت است که دراین مجال فرصت واکاوی آن همه نیست ؛آخرین پیامی که از بعثت می توان گرفت، نوید پیروزی نهایی مستضعفین برمستکبرین و سلطه جویان جهان است.؛ «...که بقیهٔ ا... خیر لکم ..».

امیر علی حسنلو