خواص درمانی شاه توت

درخت شاه توت را بومی ایران وترکیه می دانند. شاتوت درختی است به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر که به حالت طبیعی به ارتفاع ۲۰ متر نیز می رسد. رنگ پوست آن قهوه ای تا قهوه ای سیر ولی شاخه هایش تا اندازه …

درخت شاه توت را بومی ایران وترکیه می دانند. شاتوت درختی است به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر که به حالت طبیعی به ارتفاع ۲۰ متر نیز می رسد. رنگ پوست آن قهوه ای تا قهوه ای سیر ولی شاخه هایش تا اندازه ای سبز روشن و با دانه دانه های فراوان روی پوست آن است. جوانه هایش نسبتا قوی و کلفت (قوی تر از جوانه های درخت توت سفید) و براق به شکل بیضی مخروطی و به رنگ قهوه ای بنفش هستند. طول برگ هایش ۷ تا ۱۸ سانتی متر و عرض آن حدود ۸ سانتی متر است. فرم آنها بیضی تا قلبی شکل با حاشیه ای دندانه دار ونوک تیز و کوچک هستند. برگ ها در سطح بالایی سبز تیره رنگ بوده و تعدادی مونیز رویشان دیده می شوند. سطح پائینی آن سبز روشن با موهای زیادتری هستند. زمان گلدهی آن معمولا اردیبهشت ماه است. میوه های شاه توت را خشک نمی کنند و تنها به صورت تازه مصرف می شوند. درخت شاه توت اغلب پررشدتر و بلندتر از درخت توت سفید است. درخت شاه توت تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و بیشتر هم می تواند بخوبی رشد کرده و میوه بدهد. دو نوع توت سیاه وجود دارد یکی درست مثل توت سفید بوده که تمام خواص و شکل و فرم آن را دارد و حتی مزه اش هم مانند توت سفید شیرین بوده تنها رنگش سیاه است. این توت و درختش در ایران نادر است. نوع دیگر که نه تنها در از لحاظ رنگ میوه با توت سفید شباهتی ندارد بلکه مزه اش هم با آن بکلی فرق داشته و در اغلب نقاط ایران به نام شاه توت معروف و در یزد توت سیاه و درهمدان توت شرابی نامیده می شود.
● ترکیبات شیمیایی
شاتوت دارای ویتامین های A،C و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است. سایر آنتی اکسیدان ها و فنول های موجود در شاه توت الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید، هیدروکافئیک اسید، پی کوماریک اسید سینامیک و آنتی اکسیدان های مشهور که آنها را به خوبی می شناسیم هستند.
● خواص درمانی
توت ها از بهترین میوه ها هستند که نه تنها طعم بسیار عالی دارند، بلکه حاوی فیتوکمیکال ها هستند که شگفتی می آفرینند و موجب بهبود و تعدیل سلامت می شوند. توت ها دارای فیبر بالا و قند نسبتا پایینی هستند،بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شوند، موجب تغییرات شدید انسولین نمی شوند. بهترین طریقه مصرف توت به صورت طبیعی و خام است،چرا که حرارت دادن و فریز کردن آن،به آنتی اکسیدان های آن آسیب می زند; البته بعضی از آنتی اکسیدان ها حتی پس از حرارت دادن و فریز کردن باقی می مانند.انواع گوناگون توت دارای مقادیر متفاوت از مواد مغذی هستند. شاه توت یکی از انواع توت هاست. با داشتن مواد مغذی مختلف شاه توت به عنوان یک میوه سلامت مطرح است. وجود این مواد مغذی و نقش هم افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی های گوناگون مورد توجه قرار گیرد. محققان انجمن تغذیه آمریکا،شاه توت را در مقایسه با ۴۰ نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه شا توت از آن ناشی می شود. شاه توت خواص مفیدی برای سلامتی دارد، از جمله جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری های وابسته به سن و حملات سکته مغزی.
شاه توت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری ها و حملات قلبی منجر می شود،جلوگیری می کند. وجود انواع آنتی اکسیدان های گوناگون در شاه توت،"درجه ظرفیت جذب رادیکال های آزاد" آن را که یک شاخص اندازه گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان است، به رقم ۵۳۵۰ در هر صد گرم رسانده است.این شاخص برای زغال اخته حدود ۹۳۵۰، برای تمشک حدود ۱۲ هزار و برای سیب عدد ۳۱۰۰ است. محتوای متعادل تانن موجود در شاه توت به استحکام جداره رگ ها کمک کرده و از خون ریزی های پوستی جلوگیری می کند. مصرف این میوه در موارد التهاب روده ای کمک کننده است. مصرف منظم این میوه فرآیند پیرشدن را کند می کند و به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری ها کمک می کند. مصرف عصاره شاه توت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ های خونی می شود. این عصاره دارای آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانیدین است.آنتوسیانیدین به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می کند.مصرف میوه شاه توت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.
● مضرات
مضرات خاصی برای آن گفته نشده است.