اضطراب های دوران نوجوانی

نوجوانی دورانی است که انسان در معرض تغییرات و تحولات عمیق جسمی و روانی واقع می شود، تغییرات هورمونی و رشد جسمی از یک طرف، عوامل روانی، بلوغ روانی، بلوغ فکری و علاقه به استقلال …

نوجوانی دورانی است که انسان در معرض تغییرات و تحولات عمیق جسمی و روانی واقع می شود، تغییرات هورمونی و رشد جسمی از یک طرف، عوامل روانی، بلوغ روانی، بلوغ فکری و علاقه به استقلال از طرف دیگر نوعی عدم تعادل ایجاد می کند که هیچ فردی از گزند آنها مصون نیست و امروزه ثابت شده است که در دوران نوجوانی انسان استعداد زیادی برای ابتلاء به افسردگی دارد.
نگرانی از افزایش وزن یکی از عوامل بروز افسردگی در این دوران است. دختران نوجوانی که تصور اضافه وزن و چاقی دارند در حالی که چاق نیستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. به همین ترتیب دخترانی که چاق نبوده و از این امر آگاهی دارند از افسردگی درامان می مانند.
والدین اغلب نگران بهداشت روانی دختران خود در ارتباط با چاقی هستند اما باید بدانند که حتی توهم چاقی هم در شرایطی که هیچ اضافه وزنی وجود ندارد، می تواند به سلامت روانی دختران نوجوان لطمه بزند. در پسران این وضعیت اندکی متفاوت است؛ به طوری که پسران نوجوانی که زیروزن هستند اغلب احساس اضطراب و نگرانی دارند.
افسردگی عبارت است از احساس غم، ناکامی و ناامیدی درمورد زندگی توام با از دست دادن علاقه به اغلب فعالیتها و اختلال در خواب، اشتها، تمرکز و انرژی که شایع ترین مشکل روانی در دوران نوجوانی است. علائم افسردگی در زمان بلوغ جنسی رو به افزایش است.
متخصصان می گویند: افسردگی در دختران نوجوان دو برابر نوجوانان پسر است و این اختلال روانی اغلب به نوجوانان اجازه نمی دهد بر تکالیف حیاتی رشد تسلط یابند.
اثرات افسردگی بر نوجوان شامل اضطراب مداوم، سوء مصرف دارو، قانون شکنی، تصادفات اتومبیل، ضعف تحصیلی و در سنین بالاتر مشکل در استخدام و زندگی زناشویی هستند.
افسردگی عادی در تمام سنین دیده می شود. برای کسانی که با نوجوانان سروکار دارند، فهم و تشخیص فرق بین افسردگی عادی از افسردگی مرضی اهمیت فراوان دارد و آشنایی با علل افسردگی، آنان را در پیشگیری از شرایطی یاری خواهد داد که افسردگی عادی را به دنبال دارد و در صورت تشدید این شرایط ممکن است به افسردگی مرضی منتهی شود.