تبلیغات در ورزش

از ورزش به عنوان یك هدف یا ابزاری برای دستیابی به اهدافی نظیر رشد و تكامل بدنی مطلوب، اصلاح مهارت های حركتی، رشد شخصیت و پیشرفت اجتماعی استفاده می شود. ورزش در سطوح جهانی و بازی …

از ورزش به عنوان یك هدف یا ابزاری برای دستیابی به اهدافی نظیر رشد و تكامل بدنی مطلوب، اصلاح مهارت های حركتی، رشد شخصیت و پیشرفت اجتماعی استفاده می شود. ورزش در سطوح جهانی و بازی های المپیك به عنوان عاملی برای پیشرفت، تفاهم و احترام متقابل در بین ملل كاربرد دارد. در عصر ارتباطات، الكترونیك و اطلاعات، دیگر رویدادها منحصر به یك نقطه خاص جغرافیایی نمی شود. افراد در كوتاه ترین زمان ممكن می توانند از تمامی وقایع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از جمله ورزشی كه خود خارج از مقولات ذكر شده نیست، مطلع شوند. با وجود اینكه ورزش امروز سخت مورد توجه مردم است، اما هنوز هم این پدیده در جایگاه مناسبی در كشور ما قرار ندارد كه برای این امر دلایل زیادی وجود دارد. شاید یكی از آنها استفاده غلط از تبلیغات باشد. برای رشد و توسعه ورزش، راه های مختلفی وجود دارد كه از آن جمله استفاده مطلوب از تبلیغات است.
رسانه ها همان كانال های ارتباطی هستند كه به وسیله آنها پیام به گیرنده ارسال می شود. اهداف، نوع مخاطب، نوع محتوا و نوع سازماندهی در تعیین نوع رسانه نقش بسیار مهمی ایفا می كنند.
در تبلیغات هیچ گونه محدودیتی در مورد نوع رسانه وجود ندارد. رسانه های مورد استفاده در تبلیغات مربوط به ورزش می تواند شامل این موارد باشد: انواع كتب، جلد كتاب و آلبوم عكس و یا جلد آلبوم نوارهای موسیقی، رادیو، تلویزیون، تئاتر، سینما، فیلم، فیلم استریپ، اسلاید، طلق شفاف، انواع چارت ها، روزنامه ، مجله، لباس ورزشی، برچسب شیشه ماشین، اطلاعیه های پارچه ای، تی شرت، پاك كن، مدادتراش، مداد، خودكار، كفش ورزشی، دیوار، تابلو اعلانات، گل سر، آگهی تبلیغات روی بدنه اتوبوس و ماشین، خط كش، جامدادی، پوستر، روزنامه دیواری و...
در طراحی تبلیغات چه دیداری و چه شنیداری و یا هر دو باید از اصول خاصی نظیر سادگی، توازن، تباین، تاكید، پیوستگی و هماهنگی پیروی شود.
به عبارت دیگر: برای اینكه یك رسانه ساده باشد، باید از ارائه اطلاعات طولانی پرهیز شود و یا حداقل اطلاعات طولانی تقسیم بندی شوند. هر رسانه باید از توازن رسمی یا غیررسمی برخوردار باشد. برای جذاب كردن آن بهتر است كه از راه های دیگری استفاده شود. اجزای یك رسانه باید از ارتباط منطقی برخوردار باشد تا بتواند موثر واقع شود، پیوستگی و هماهنگی لازم را تداعی كند و در جامعه تاثیر بگذارد و نقش سازنده و موثر داشته باشد.