نشانگان پیش از قاعدگی

اگر شما هم دختر نوجوانی دارید که گاهی دچار دردهای شدید قاعدگی می‌شود، لازم است بدانید علایمی مانند اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی از جمله اختلالات خلقی و رفتاری در …

اگر شما هم دختر نوجوانی دارید که گاهی دچار دردهای شدید قاعدگی می‌شود، لازم است بدانید علایمی مانند اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی از جمله اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی رخ می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت این اختلالات هم‌زمان با بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان و دختران جوان و به واسطه عدم توازن هورمون‌های استروژن و پروژسترون به وقوع می‌پیوندد....
یکی از عوامل موثر در مشاجرات و اختلافات خانوادگی عدم توجه مادران به اختلالات پیش از قاعدگی دختران‌شان است. بروز اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی مانند بی‌قراری، تحریک‌پذیری، عدم توانایی در کنترل واکنش مناسب به سخنان اطرافیان، اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی در میان تعدادی از دختران شایع است. این اختلالات که به عنوان «نشانگان پیش از قاعدگی» مطرح هستند، به صورت دوره‌ای و حدود یک تا دو هفته پیش از قاعدگی بروز می‌کنند.
حتی دیده شده است که این مشکلات روی روش زندگی و کار و حتی تحصیل دختران نقش دارد و در مواردی موجب افت تحصیلی آنها می‌شود. تداخل آن با برنامه‌های روزمره دختران و امور شغلی زنان در نهایت به کاهش کیفیت زندگی زنان منجر می‌شود.
کاهش کارایی، توانایی و لذت نبردن از فعالیت‌های روزانه از یک‌سو و بی‌توجهی والدین، مخصوصا مادر، از سوی دیگر به سرکشی در برابر والدین و اولیای مدرسه منجر می‌شود و در موارد نادر ممکن است موجب فرار از منزل و غیبت از مدرسه شود. بنابراین لازم است که والدین و اولیای مدرسه و مربیان بهداشت در مدارس دخترانه، بیشتر به این علایم و تغییرات خلقی توجه داشته باشند و در این دوران، بیشتر آنها را درک کنند. متاسفانه بسیاری از زنان ایرانی تصور می‌کنند که برای درمان این علایم مختل‌کننده زندگی اجتماعی، چاره‌ای جز مدارا وجود ندارد.
درصورتی که با رعایت توصیه‌های کاربردی درخصوص رژیم غذایی، استفاده از مکمل‌های گیاهی مناسب و ورزش‌های موثر می‌توان این علایم را کاهش داد. انجام ورزش منظم و رژیم‌غذایی مناسب و استفاده از گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی (و ترکیباتی مشتمل بر گل مغربی، سنبل‌الطیب، تخم‌کتان، رزماری، ملاس و ویتامین E و B۶) در بهبود علایم آزاردهنده نشانگان پیش از قاعدگی موثرند. همچنین استفاده از موادغذایی مانند سیب‌زمینی، روغن سویا، ماهی، تخم‌مرغ، قارچ، کشمش سیاه، گل‌کلم و کلم بروکلی طی این دوران در کاهش علایم کمک‌کننده است.

دکتر شیرین نیرومنش
فوق‌تخصص طب مادر و جنین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران