چرا صدا نمی‌رسد؟

معمولاً با افزایش سن، بتدریج قدرت شنوایی نیز کاهش می‌یابد. پزشکان معتقدند که دو عامل وراثت و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند از عوامل اصلی کاهش قدرت شنوایی در طول زمان است. عوامل …

معمولاً با افزایش سن، بتدریج قدرت شنوایی نیز کاهش می‌یابد. پزشکان معتقدند که دو عامل وراثت و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند از عوامل اصلی کاهش قدرت شنوایی در طول زمان است. عوامل دیگری مانند جرم گوش نیز می‌تواند باعث جلوگیری از شنیدن مناسب شما شود.
● علائم کاهش قدرت شنوایی
▪ کیفیت پایین صداها
▪‌ دشواری در فهم لغات، به خصوص وقتی صداهای دیگر و ازدحام جمعیت وجود دارد.
▪‌ درخواست‌های مکرر از مردم تا بلندتر، شمرده‌تر و واضح‌تر صحبت کنند.
▪‌ بلند کردن صدای رادیو یا تلویزیون.
▪‌ کناره‌گیری از مکالمات.
● چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر هنگام شنیدن مشکل دارید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنگام گوش دادن به موسیقی، رادیو یا تلویزیون باید صدا را بلندتر کنید، ممکن است شنوایی شما بدتر شده باشد؛ در این شرایط مراجعه به پزشک را نباید فراموش کرد.
● عوامل موثر در کاهش قدرت شنوایی
▪ برای برخی افراد، علت کاهش شنوایی، ایجاد تدریجی جرم گوش است. این مشکل در تمام سنین می‌تواند اتفاق بیفتد.
▪ با این حال در اغلب موارد، از دست دادن شنوایی نتیجه صدمه به گوش داخلی است.
▪ وراثت نیز ممکن است برخی افراد را بیشتر مستعد این تغییرات سازد. عفونت گوش و رشد غیرطبیعی استخوان و تومور گوش خارجی یا میانی نیز می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود. پارگی پرده گوش نیز در از دست دادن شنوایی مؤثر است.
▪ در مجموع افزایش سن، وراثت، سرو صدای شغلی مانند ساختمان‌سازی یا کار در کارخانه و سروصداهای تفریحی و برخی از بیماری‌ها می‌تواند به گوش شما آسیب بزند.
● عوارض
کاهش قدرت شنوایی تاثیرات مهمی بر کیفیت زندگی شما خواهد داشت. افراد مسن با از دست دادن قدرت شنوایی مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب خواهند داشت. آنها همچنین فکر می‌کنند که دیگران از دستشان عصبانی هستند هر چند که این حس اغلب نادرست است.

متاسفانه اکثر افرادی که از این مشکل رنج می‌برند سال‌ها قبل از درمان، با این مشکل زندگی می‌کنند و اغلب اقدامی هم برای درمان آن نمی‌کنند.
از سوی دیگر درمان ناشنوایی که کار ساده‌ای هم هست می‌تواند به طور چشمگیری کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند، اعتماد به نفس بیشتری داشته، روابط نزدیک‌تری با افراد خانواده دارند و چشم‌انداز بهتری نسبت به زندگی و آینده خواهند داشت.
● ارتباط بهتر
▪ اگر شما هم مشکل شنوایی دارید، برای برقراری ارتباط مؤثرتر می‌توانید این موارد را رعایت کنید.
▪‌ طوری قرار بگیرید که شنیدن راحت‌تر شود. صورت کسی را نگاه کنید که با او در حال صحبت هستید.
▪‌ صداهای اضافی در محیط را کاهش دهید.
▪‌ از دیگران بخواهید با وضوح صحبت کنند.
▪‌ محیطی آرام و دور از سروصدا را برای صحبت انتخاب کنید.
▪‌ استفاده از تجهیزات کمکی را نیز در نظر بگیرید.
● پیشگیری
▪ پیشگیری از کاهش قدرت شنوایی شامل مراحلی می‌شود که همه ما می‌توانیم و باید انجام دهیم تا از دست دادن شنوایی ناشی از سروصدا جلوگیری کنیم.
▪ از گوش‌های خود در محیط کاری محافظت کنید.
▪ شنوایی خود را آزمایش کنید.
▪ از تفریحات پر سروصدا اجتناب کنید.
▪ و همیشه به خاطر داشته باشید که پیشگیری بهتر و ارزان‌تر از درمان است.

نیلوفر اسعدی بیگی