اجازه ندهید به ‌عنوان دلقک در سازمان شناخته شوید

بدون کوچک کردن خود رئیستان را کارآمد جلوه دهید: زمانی که مسئول شما ترفیع رتبه یا پست جدید می‌گیرد، برای شما دو موقعیت مختلف پیش می‌آید: یکی اینکه به شما اهمیت نداده و برایتان …

بدون کوچک کردن خود رئیستان را کارآمد جلوه دهید: زمانی که مسئول شما ترفیع رتبه یا پست جدید می‌گیرد، برای شما دو موقعیت مختلف پیش می‌آید: یکی اینکه به شما اهمیت نداده و برایتان خلاء ایجاد کند و دیگر اینکه چون شما یکی از سرمایه‌های با ارزش سازمان هستید شما را با خود به بخش جدید که متصل شده است ببرد.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید او و دیگران از سهم بزرگی که برای سازمان انجام می‌دهید، آگاه می‌شوند. سودمند واقع شوید و برای قبول مسئولیت‌های جدید آماده بـاشید. امـا به هیچ وجـه چاپلـوسی نـکنید. بـه نـدرت اتفاق می‌افتد که یک مدیر اطراف خود را با بله قربان گوها پر کند. به موقعیت‌های خود افتخار کنید و استعدادها و توانایی‌هایتان را بروز دهید.
گله و شکایت نکنید. افرادی که به طور دایم در حال گله و شکایت هستند، کمتر ترفیع رتبه می‌گیرند (مدیران همیشه سعی می‌کنند آن‌ها را به سایر قسمت‌های سازمان انتقال دهند تا از دستشان راحت شوند) قطعاً شما خواهان این هستید که رئیستان دوستتان باشد و نه دشمنتان؛ پس سعی کنید اسباب ناراحتی و رنجش او را فراهم نسازید.
زمانی که می‌خواهید نزد او بروید، فکر کنید و تمام جوانب گفته‌های خود را در نظر بگیرید. ارزش خود را با تصمیم گیری‌های مناسبی که مربوط به حیطه کاری خودتان می‌شود، حفظ کنید و به دنبال تعریف و تمجید بیهوده از جانب مسئولتان نباشید.
مطمئن شوید که شرایط کاری مناسب است. آیا شما حقوق کافی و براساس خدماتی که ارایه می‌دهید دریافت می‌کنید؟ آیا در یک محیط امن مشغول به فعالیت هستید؟ برای به دست آوردن حقوق قانونی خود و مواردی که برایتان مهم است، می‌توانید موضوع را با مدیر خود در میان بگذارید.
هیچگاه عزت نفس و ارزش خود را به خاطر فیش حقوقیتان زیر پا نگذارید. پرخاشگر نباشید و همیشه روی فواید و مزایای کارهای خود برای سازمان تاکید داشته باشید. با ارزشی که برای مسئولتان قائل هستید و با اتکا به عزت نفس، احتمال پذیرش طرح‌ها و پیشنهادهای خود را افزایش دهید.
همیشه از اکثریت پیروی نکنید. همکاری و تشریک مساعی داشته باشید اما هیچگاه اجازه ندهید دیگران از شما استفاده کنند. اگر اجازه دهید تا همکارانتان تمام کارها را برروی سر شما بریزند، ارزش و احترامتان پایین می‌آید و در عوض آن‌ها به وسیله کاری که شما آن را به خوبی انجام داده‌اید، افتخار کسب می‌کنند.
بد نیست گاهی استقلال خود را امتحان کنید. اگر برخی از همکاران از ساعت ۹ تا ۱۷ سر خود را با کارهای غیرضروری و خارج از وظیفه اصلی خود گرم می‌کنند، لازم نیست که شما هم مشابه آن‌ها عمل کنید. برای مسائل مهم مثل ایمنی در محل کار، حقوق و مزایا خوب است به جمع بپیوندید اما علاوه بر اینکه در چنین جمع‌هایی شرکت می‌کنید بهتر است برای افزایش درآمد با مدیریت رو در رو صحبت کنید.
اجازه ندهید عنوان دلقک و یا لوده بخش را به شما بدهند. بد نیست که در ساعات بیکاری و اوقات فراغت خود بخندید و شادی کنید یا روزنامه بخوانید اما نباید زیاده‌روی کنید. اگر همکارانتان شما را به‌عنوان دلقک بشناسند، هیچ کس شما را جدی نمی‌گیرد و چندی نمی‌گذرد که عزت نفس خود را از دست خواهید داد.