فراخوان برای حمایت از مهاجران

امسال گرامیداشت روز بین المللی خانواده بر تاثیر مهاجرت بر خانواده ها در سراسر جهان متمرکز است. بروز نابرابری های اقتصادی و اجتماعی موجب ایجاد فشار، همچنین انگیزه در مردم …

امسال گرامیداشت روز بین المللی خانواده بر تاثیر مهاجرت بر خانواده ها در سراسر جهان متمرکز است.
بروز نابرابری های اقتصادی و اجتماعی موجب ایجاد فشار، همچنین انگیزه در مردم به منظور ترک خانه هایشان برای یافتن فرصت های بهتر می شود. بسیاری از مردم به دلیل نیاز ناشی از فقر، بیکاری، درگیری های سیاسی و مسلحانه یا نقض حقوق بشر مهاجرت می کنند.
والدین برای بهبود آسایش فرزندان خود و سایر اعضای خانواده گسترده، مهاجرت می کنند. در کشورهای میزبان مردان و زنان می توانند درآمد بهتری داشته باشند و برای سایر اعضای خانواده به کشورشان پول ارسال کنند مهاجران به اقتصاد کشور میزبان کمک می کنند در حالی که بافت فرهنگی و اجتماعی رانیز غنا می بخشند. زنان کارگر مهاجر می توانند استقلا ل مالی به دست آورند و الگوی نقش مثبت برای دیگران باشند.
مهاجرت با وجود مزایای زیاد، بار مسوولیت بی شماری بر دوش خانواده تحمیل می کند. مهاجران ممکن است با شرایط سخت زندگی، تبعیض و دستمزد کم مواجه شوند. غالبا از شبکه های تامین اجتماعی بهره مند نیستند و بحران اقتصادی به گونه ای نامتجانس برای آنان مشقت ایجاد می کند. بیکاری می تواند بسیاری را به پایین ترین پله های اجتماع گسیل دهد. فرزندان مهاجران ممکن است با چالش های احساسی و اقتصادی منحصر به فردی با توجه به شرایط موجود به ویژه آسیب پذیری نسبت به قاچاق انسان، کار کودکان و خشونت روبه رو شوند. برای کسب بیشترین بهره از منافع مهاجرت، دولت ها باید سیاست هایی را به مورد اجرا گذارند که به مهاجران برای ارتقای منزلت و سازگاری ایشان با کشور میزبان، کمک می کند. اینجانب از آن دسته از کشورهایی که چنین سیاست هایی را تاکنون اجرا نکردند می خواهم «کنوانسیون بین المللی حمایت ازحقوق کارگران مهاجر و اعضای خانواده های ایشان را تصویب کنند. در این روز بین المللی خانواده، اجازه دهید تعهد خود را نسبت به تلا ش هایی تجدید کنیم که از خانواده های مهاجران در سراسر جهان کمک و حمایت می کند.

نویسنده : بان کی مون