کاهش اختلالات شناختی سالمند

اسیدهای چرب موجود در غذاهای دریایی در فرونشاندن التهابات مزمن موثر است. علاوه بر این اسیدچرب امگا۳ موجود در ماهی بر قسمتی از مغز که در بهبود روحیه نقش دارد، تاثیرگذار است. …

اسیدهای چرب موجود در غذاهای دریایی در فرونشاندن التهابات مزمن موثر است. علاوه بر این اسیدچرب امگا۳ موجود در ماهی بر قسمتی از مغز که در بهبود روحیه نقش دارد، تاثیرگذار است. از این رو توصیه می شود تا حداقل سه وعده در هفته از ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تن و ... در برنامه غذایی استفاده شود.
همچنین مصرف منظم ماهی، قدرت بالقوه ای در تخفیف آلزایمر داشته و احتمال بروز اختلالات شناختی مرتبط با سن را کاهش می دهد. علاوه بر این بنابر تحقیقات انجام گرفته ارتباط مستقیمی بین احتمال بروز بیماری های قلبی و میزان مصرف ماهی ثابت کرده است. این در حالی است که اگرچه مصرف کلسترول در کسانی که از ماهی مصرف می کنند کمی بیشتر از سایرین است اما احتمال بروز بیماری قلبی کشنده در آنها تا ۵۰ درصد کمتر است زیرا شواهد حاکی از آن است اسیدچرب امگا۳ با کم کردن احتمال لخته شدن خون، به پائین آمدن کلسترول نیز کمک می کند.
همچنین افرادی که حداقل یک بار در پنج روز ماهی مصرف می کنند تا ۳۰ درصد کمتر از سایرین لکه های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب که در بروز سرطان موثرند را تجربه می کنند.

نویسنده: سمانه آگاه نیا