شکل گیری اینترنت در جهان

پرتاب اسپوتنیک شوروی سابق باعث شد ایالات متحده «آژانس طرح‌های پژوهشی پیشرفته» را تاسیس کند تا دوباره جلودار پیشرفت تکنولوژیک در جهان باشد. این آژانس «دفتر فن‌آوری پردازش اطلاعات» …

پرتاب اسپوتنیک شوروی سابق باعث شد ایالات متحده «آژانس طرح‌های پژوهشی پیشرفته» را تاسیس کند تا دوباره جلودار پیشرفت تکنولوژیک در جهان باشد. این آژانس «دفتر فن‌آوری پردازش اطلاعات» برای پژوهش بیشتر در مورد برنامه محیط زیست نیمه اتوماتیک تاسیس کرد. آن‌ها برای اولین بار سیستم‌های شبکه‌ای رادار را در سراسر آمریکا تاسیس کردند.
در این دفتر لارنس رابرتز برای شروع پروژه ساخت یک شبکه انتخاب شد. او در این زمینه مطالعه جامعی برای نیروی هوایی ایالات متحده انجام داده بود و انتقال از طریق گزینش بسته‌ای (packet switching) را به دلیل ایجاد شبکه‌ای نیرومندتر و مقاوم تر بهتر از روش انتخاب مدار (circuit switching) می‌دانست. وی پایه‌های نظری شبکه انتقال بسته‌ای را در سال ۱۹۶۲ و «مسیریابی سلسله مراتبی» را در سال ۱۹۷۰ ارائه داد. این مفاهیم زیر بنای توسعه اینترنت بودند.
بعد از تلاش‌های زیاد، در اکتبر ۱۹۶۹ شبکه‌ای اختراع شد که دانشکده‌های مهندسی و علوم کاربردی و روابط بین‌الملل کالیفرنیا را به هم متصل می‌کرد. این شبکه مقدمه ایجاد شبکه اینترنت امروز شد. بااثبات کارایی «گزینش بسته‌ای» وزارت پست بریتانیا با همکاری شرکت‌های تله نت، دات پک و ترانس پک اولین شبکه خدمات انتقال بسته‌ای را در جهان تاسیس کردند. کاربرد واژه «اینترنت» برای شرح TCP/IP - استاندارد پروتکل اینترنت واحد که رایانه‌ها را از طریق شبکه به هم متصل می‌کند - به دسامبر ۱۹۷۴ باز می‌گردد زمانی که تعدادی از اساتید دانشگاه استنفورد اولین اصلاحیه آن را نوشتند. در طول ۹ سال بعد روند اصلاحات به سمت کاربرد وسیعتر ادامه داشت. در سال ۱۹۸۵ اولین شبکه داخلی با سرعت ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه برای مقاصد نظامی آغاز به کار کرد. استفاده از این شبکه برای منافع تجاری در سیستم ایمیل در سال ۱۹۸۸ آغاز شد. دیگر سیستم‌های تجاری و فراهم آورندگان اینترنت (ISP) به تدریج ایجاد شدند. تله نت - که بعد اسپرینت نت نام گرفت - به صورت خصوصی تاسیس شد و از روش شماره‌گیری (dial-up) برای دسترسی استفاده می‌کرد.
توان پروتکل اینترنت برای فعالیت با دیگر شبکه‌های ارتباطی سرعت رشد اینترنت را بیشتر می‌کرد. عوامل دیگری از جمله تبلیغات شرکت‌های تجاری و ابزار ایترنت (Ethernet) برای ارتباطات محلی و شناسایی TCP/IP توسط یونیکس و دیگر سیستم عامل‌ها این روند را سرعت می‌بخشیدند. اما تا سال ۱۹۹۰ اینترنت کاربرد عمومی نداشت. در تاریخ ۶ آگوست ۱۹۹۱، یک سازمان تحقیقاتی اروپایی پروژه شبکه جهانی وب (www) را اجرا کرد. وب توسط یک دانشمند انگلیسی به نام تیم برنزلی اختراع شد. در اوایل از مرورگر محبوب ViolaWWW استفاده می‌شد که روی سیستم ویندوز x قابل اجرا بود. رشد روزافزون اینترنت دیگر شبکه‌ها را در خود ادغام کرد به‌طوری که در سال ۱۹۹۰ رشد سالانه آن صد در صد بود. این رشد را به عدم وجود مدیریت متمرکز و غیر اختصاصی بودن پروتکل‌های اینترنتی مربوط می‌دانند. تعداد کاربران اینترنت در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون نفر تخمین زده شد.