۵ ماده اصلی برای سلامت زنان

یک تغذیه خوب غنی از غلات، سبزی و میوه‌های تازه، چربی سالم و پروتئین است. این غذاها با مقدار کمی انرژی، ابزاری برای کنترل وزن و یک جزء اساسی برای احساس تعادل در تمام طول عمر است. …

یک تغذیه خوب غنی از غلات، سبزی و میوه‌های تازه، چربی سالم و پروتئین است. این غذاها با مقدار کمی انرژی، ابزاری برای کنترل وزن و یک جزء اساسی برای احساس تعادل در تمام طول عمر است. موارد زیر تغذیه و رژیم غذایی عالی برای زنان در همه سنین را پیشنهاد می‌دهد:
● غذاهای گیاهی
بشقاب خود را همیشه از میوه و سبزیجات برگ سبز پر کنید.
همچنین برای این‌که در طول روز احساس گرسنگی نکنید از غذاهای فیبردار مانند انواع حبوبات، غلات و دانه‌ها استفاده کرده و سعی کنید تا جایی که ممکن است از غذاهای کمتر فرآوری شده و یا محلی استفاده کرده و آنها را تکیه‌گاه رژیم خود قرار دهید.
● کلسیم
خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، لذا جذب میزان کافی کلسیم برای حفظ سلامتی استخوان‌های شما مهم است.
برخلاف لبنیات که کلسیم بالایی دارد چربی‌های حیوانی و پروتئین‌ها پوکی استخوان را در شما تسریع می‌بخشند.
همچنین منابع گیاهی کلسیم شامل حبوبات، کلم بروکلی، کلم‌پیچ و سبزی پخته است.
● استفاده کمتر از پروتئین
پروتئین یک جزء اساسی در هر رژیم غذایی سالم به شمار می‌رود ولی مصرف زیاد پروتئین حیوانی مانند آنچه که در رژیم‌های غذایی پرپروتئین و کم کربوهیدرات توصیه می‌شود برای زنان بسیار خطرناک است.
مصرف پروتئین زیاد سبب کاهش کلسیم می‌شود که در طولانی‌مدت باعث کاهش تراکم استخوان و در نهایت پوکی استخوان خواهد شد.
● مصرف آهن
بسیاری از زنان به اندازه کافی آهن مصرف نمی‌کنند. مهم‌تر این‌که زنان بسیاری از موادمعدنی مهم را در زمان قاعدگی از دست می‌دهند بنا بر این با خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی، عدس، اسفناج، بادام و غلات و حبوبات پرآهن می‌توانید جذب آهن را در بدن خود تقویت کنید.
● کاهش مصرف کافئین
مصرف کافئین در سطوح هورمونی تداخل ایجاد کرده و کمبود کلسیم در بدن را تشدید می‌کند. سعی کنید مصرف کافئین را به یک فنجان در روز محدود کنید.

امیر رضا رمضانی