به مشکلات بخندید

به دوستی گفتم که هر روز حدود دو مایل را دوچرخه‌سواری می‌کنم ولی متأسفانه در مسیری که طی می‌کنم، تپه‌ی بزرگی هست که مجبورم مسیرم را عوض کنم. او خندید و گفت: "تو آدم خوش‌شانسی هستی …

به دوستی گفتم که هر روز حدود دو مایل را دوچرخه‌سواری می‌کنم ولی متأسفانه در مسیری که طی می‌کنم، تپه‌ی بزرگی هست که مجبورم مسیرم را عوض کنم. او خندید و گفت: "تو آدم خوش‌شانسی هستی که هر روز منظره‌ی زیبای تپه‌ای را پیش رو داری!"
با این حرف نگرش من هم نسبت به تپه‌ای که هر روز می‌دیدم تغییر کرد. با نزدیک شدن به تپه لحظه‌ای می‌ایستادم و به بزرگی و شکوه آن‌چه پیش رویم بود نگاه می‌کردم و حس فوق العاده‌ی خوبی را در خود احساس می‌کردم.
نتیجه‌ای که از این موضوع می‌گیریم این است که گاهی موضوعات کوچکی را برای خودمان بسیار بزرگ می‌کنیم و زیاد از حد به آن‌ها فکر می‌کنیم. در عوض می‌توانیم به جنبه‌های مثبت هر چیزی نگاه کنیم و با طی کردن مشکلات به آن‌ها بخندیم. سعی کنیم خودمان را درگیر هر چیز کوچکی نکنیم و همیشه راه حل‌های مناسبی را برای رد شدن از این‌گونه مشکلات در ذهن داشته باشیم.
همواره مشکلاتی هست که باید بر آن‌ها فائق شویم و باید بدانیم که همیشه زندگی‌مان به راحتی طی نخواهد شد و خواه ناخواه باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم. به خودمان یادآوری کنیم که چگونه با پیروزی در برابر مشکلات پیش آمده‌ی قبلی، احساس خوبی داشته‌ایم و هم اکنون نیز باید شجاعت و توانایی کافی برای غلبه‌ی مجدد بر چنین موانعی را داشته باشیم.
اگر همیشه بر خودمان سخت بگیریم و احساس کنیم که تنها ما هستیم که با مشکلی مواجه شدیم، هیچ‌گاه احساس خوبی از زندگی‌مان نخواهیم داشت.
یکی از دوستانم در سن ۲۱ سالگی در اثر تصادفی هر دو پا را از دست داد. با داشتن پای مصنوعی در کلاس‌های خلبانی شرکت کرد و با توجه به پشتکار خیلی خوبی که در این زمینه داشت به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین خلبانان دوران خود تعیین شد. او اسطوره‌ای برای دانشجویان خلبانی بود. همواره به سایرین می‌گفت: "خود شما هستید که تعیین می‌کنید دیگران چگونه راجع به شما فکر کنند. اگر اجازه دهید که دیگران فکر کنند از پس کاری برنمی‌آیید، این اتفاق می‌افتد و در زندگی‌تان موفق نخواهید بود."
برای آن‌که به راحتی با مشکلات و سختی‌های زندگی‌تان کنار بیایید، هشدارهای زیر را جدی بگیرید:
- سعی کنید با مشکلات مقابله کنید. به این فکر کنید که پس از این مقابله چه حس خوبی به شما دست می‌دهد و چقدر از عمل‌کرد خودتان راضی خواهید بود.
- برنامه‌ای را برای مقابله با مشکلات در نظر بگیرید.
- هرگاه که به مشکلی برخوردید لبخندی بزنید و به خودتان یادآوری کنید که این بار اول و بار آخری نخواهد بود که با چنین مشکلی برخورد کرده‌اید.
- سرگذشت مردان و زنان بزرگ را بخوانید و از تجربیات آنان در مقابله با مشکلات استفاده کنید.
- همواره مثبت فکر کنید و جنبه‌های خوب و مثبت هر موضوعی را در نظر بگیرید.
- به خودتان تلقین کنید که همواره موفق خواهید شد و در هیچ کاری شکست نمی‌خورید.
- از شکست‌های‌تان درس بگیرید و در مواجه با مشکلات آتی از آن‌چه آموخته‌اید، کمک بگیرید.

نویسنده: Paul Sloane
منبع: وب‌گاه lifehack.org